Fotós mágus a cirkuszban

Mix Online - Fotós mágus a cirkuszban - Nyomtatható változat

főoldal - Vélemény
Csontos Tibor | 2021. 04. 05. 8:00:51
Fotós mágus a cirkuszban Cseppet sem bohóctréfa, hogy egy bohóc is lehet szomorú. Éppen egy ilyen cirkuszművész tekint le Urbán Ádám fotográfus különleges fényképalbumának címlapjáról, szinte előre jelezve, hogy sok, a függöny mögött, a nézők számára láthatatlan cirkuszi pillanat került e könyvfoglalatba. Artisták, állatidomárok, bűvészek, légtornászok porondra lépésének előtti percei, izgalmai, feszültségei és lámpalázai próbáik, gyakorlásaik fegyelmezettsége, kínlódása. Csupa olyasmi, ami a cirkuszi kulissza mögött zajlik arcokon, mozdulatokban, a manézs árnyékában.

Ez még nem a manézs csillogása, ez nem kínálja a porond fűrészporának illatát, itt nem pásztáznak fénycsóvák, a nézői rácsodálkozás a hihetetlenre és a látványos finálé is hiányzik. Ez egy másik valóság, itt csupa olyasmivel találkozhatunk, ami megelőzi a hihetetlent. Ez itt a kulissza, ahol megszületik mindaz, amire a néző rászabadítja a tapsvihart, ezek itt a porondra lépés előtti lázas pillanatok. A fotográfus Urbán Ádám a vizuális ábécében barangolva ezúttal a C betűnél landolt, hogy képíróként megírja, megfotografálja a cirkuszi kulisszák képregényét, amely reprezentatív kiadásban, magyar, angol, orosz, kínai nyelvű kísérő szövegekkel jelent meg. Utóbbi kettő nem véletlen, hiszen a cirkusz nagyhatalmairól van szó.

 

A kötet a porondmágusok és a fényképezőgép mágusa nagy találkozásának eredménye. A Balogh Rudolf-díjas fotográfus, Urbán Ádám évtizedek óta kíséri kamerájával a Fővárosi Nagycirkusz, a hozzá tartozó Művésztelep, illetve a Baross Imre Artistaképző történéseit, eseményeit. Ott volt a Nagycirkusz különböző műsorain, köztük a Nemzetközi Cirkuszfesztivál bemutatóin, de nem feledkezett el a vándorcirkuszosok képírásáról sem. Miként azokról sem, akik nélkül nincs előadás, a porondmesterről, a porondosokról, és felfedezhetjük e képeken a cirkuszi rekvizitumok magányosságát is. Drótok, kötelek, biciklik, gurtnik, spirálok, trapézok, idomított állatok díszletében, elárvult öltözőkben. S persze, itt vannak a cirkuszdinasztiák legendái, a Richterek, a Donnertek, a cirkuszvilág világsztárjai, itt van Szandra, az elefánt, aki még az Octopussy című, 1983-as James Bond-filmben is szerepelt Roger Moore-val és idomárjával, Richter Józseffel.

 

Urbán Ádám ezúttal is az ars poeticájának megfelelően eredetiségre törekedve és kockáztatva munkálkodott. Ebben a manézs mögötti, porondot körülvevő világban talán még senki nem kalauzolta a cirkuszhívőket. Mindezt a hagyományos cirkuszi kellékek, drótok, kötelek, biciklik, gurtnik, spirálok, trapézok, idomított állatok díszletében, elárvult öltözőkben. Itt vannak a cirkuszdinasztiák legendái, a Richterek, a Donnertek, a cirkuszvilág világsztárjai, itt van Szandra, az elefánt, aki még az Octopussy című James Bond-filmben is szerepelt.

 

A képíró mindig a véletlenre esküdött, most is ezt tette. A véletlenek végigkísérték e különleges cirkuszi bédekkerében, amelynek készítése őt is bennfentessé, a műfaj hívévé tette. Képei felerősítik, amit a híres magyar cirkuszdinasztia tagja, Donnert Antal mondott egyszer: A cirkusz az élet. S vele is megtörtént, amit egy híres cirkuszi mondásba sűrítettek: Akinek egyszer a porond fűrészpora a talpához tapad, azt soha többé nem tudja onnan levakarni.