Napjainkban már csak elvétve találkozni Európában ilyen kiskocsikkal. Ám többek közt Berlinben, Drezdában, Prágában kiállítások féltve őrzött kincse. Sőt a Spree-nél bérbe is lehet venni e pöfögő oldtimert. Anno, az 50-es évek második felében felbukkant kétütemű Trabant és Wartburg főleg a belföldi járműhiányt voltak hivatottak orvosolni. De a határon túl is komoly érdeklődés mutatkozott a keletnémet négykerekűek iránt. Az autó a szocializmus korszakában mindig is, picit luxus cikknek számított. Pláne, hogy nem csupán megbízható modellekből volt túl kevés, hanem alkatrészekből is. Nem volt ez másként Németország keleti felében sem! A vadonatúj Trabira, Wartburgra, Zsigára gyakran 10-15 évet várakozó „türelmes” polgárok a Balatonnál, netán a bolgár tengerparton randevúzva nyugati rokonaikkal, azért ki-kipróbálhatták a pazarabb modellek komfortját is.
A Kreml-hű államok vezetői sem vetették meg a csinos, fürge verdákat! Míg a bonni politikusok főleg Mercikkel suhantak, Erich Honecker és elvtársai nyúlánk Volvokkal, Citroënekkel parádéztak. Vadászathoz Land Rover dukált! 2022 őszén csak kevesen sírják vissza az NDK-t, s annak Dél-Amerikában elhunyt egykori vezetőjét. Viszont az autó (és a sör) imádata változatlan a 32 esztendeje eggyéolvadt Németország keleti és nyugati tájain. Kár, hogy mindkettő igen megdrágult idén... A márkák viadalában a Volkswagen a sztár: hagyományosan a '74-ben bemutatkozott Golf a kedvenc. E típust 1977-től a legszerencsésebb keletnémetek is megvásárolhatták. A Trabant alig 8 ezer márkás árához képest a VW 27 ezres indulótarifája persze igen magas volt.
A DDR összeomlása előtt a Trabi és a Wartburg utolsó szériája is négyütemű, 1,1, illetve 1,3 literes Volkswagen motort kapott. De ez sem menthette meg Honecker-rezsimet! Napjainkban már ritkán látni keleti gyártmányokat a német utakon. Ám idén ismét szerveztek Trabant és IFA találkozókat. Volt Türingiában Zaporozsec buli és a Wartburg, Barkas, Zsiguli szerelmesek éppúgy szoktak „osztalgiázni”, mint a csehszlovák ©kodák, Tatrák, Jawák hívei. A lengyel Kispolskinak is nagy a rajongó tábora! Az oldtimer befektetésnek sem rossz, hát még közlekedési eszköznek!
Fotó: -a-