KU'DAMM 56 - DAS MUSICAL – hírdetik 2022 őszén is városszerte a plakátok a Theater des Westens aktuális showját. A Zoohoz közeli, pazar, Kantstrasse-i színházba betérő néző, 50-100 eurós jegyéért, táncos, zenés, tarka időutazást kap cserébe. A Christoph Drewitz rendezte darab címe Nyugat-Berlin legendás bulvárjára, a Kurfürstendammra utal. A (ház)szám pedig 1956-ra. A televízió számára az UFA Fiction cég által forgatott filmtrilógia a második világháború sebeit lassan kiheverő - fallal még ketté nem szelt! - világváros amerikai-brit-francia zónájába csalogat. A művészek korhű kosztümjei gyönyörűek. S noha a sztori megálmodója, Anette Hess {még csak 55 esztendős, tehát nem élt anno, midőn műve játszódik} ügyesen, bölcsen közli velünk, hogy West-Berlin a hidegháború hajnalán a legfontosabb közép-európai divat metropolisz volt. Emitt a dizájnerek, a szovjet megszállási övezetben pedig a szorgalmas – apátlan, anyátlan, megözvegyült, élni akaró! - profi varrónők és hadirokkant szabászok.
A nácikorszak poros, porosz, örömtelen, jegyrendszeres emlékeivel szakítani akaró Schöllack család sztorija egy tánciskolában játszódik. A konzervatív anya, Caterina, a fronton 1944-ben eltűnt férje szigorával próbálja meg nevelni, kordában tartani három leányát. Monika, Helga, Eva – szerelemre éhes tinédzserek. A Galant Tanzschule – egy legális randevú központ Berlin-Charlottenburgban. A Ku'damm 56 illemtana, moralítása merev, a Caterina Schöllack tanodájában elsajátítható lépések, mozgások pedig klasszikusak. S ebbe a világba robban be a – rádióállomások „amerikás” muzsikája és a frissen nyílt jazzklubok zaja miatt megkerülhetetlen - Rock ’n’ Roll. Roppják is lelkesen a fiatalok, ha csak tehetik... Reppenő szoknyák, vagány frizurák és figurák. Néha pofon és csók is csattan.
Az 50-es évek adenaueri NSZK-jának West-Berlinben is kézzelfogható „gazdasági csodája” a tánciskolát vezető, jó erkölcsöt prédikáló {de persze szeretőt tartó} édesanyát nagy kihívás elé állítja. Három tehetős kérőről/vőröl álmodik a mama, de gyermekei éledező szexualítását nem tudja igazán tolerálni. A remek, pörgős showt, minden vidámsága ellenére „családi drámaként” ünnepli a német sajtókritika. Mely nem hiányolja az '56-os magyar népfelkelés témáját a musicalből! Mi csak hősködjünk, ők buliztak helyettünk is!
Fotó: -a-