RSS Feed

Felejthetetlen Citroënek

Mogyorósi Géza (Berlin) - 2022. 08. 05. 14:25:49 Nagyobb szöveg Kisebb szöveg Cikk küldése e-mailben Nyomtatóbarát változat

 Felejthetetlen Citroënek

A 2022 idusán újraválasztott köztársasági elnöknek, Emmanuel Jean-Michel Frédéric Macronnak, a jövőben sem lesz „tekintélyes” hazai gyártású szolgálati limuzinja. Noha a francia járműipar hidropneumatikus hagyományaihoz hű újdonságaiból nem volt hiány a 80-as évek elején: lásd. a legendás BX szériát!

A Citroën GSA sorozatot váltó, szögletes formavilágú, középkategóriás típusból születtek kombik is. Nem ezek a kocsik voltak a szélcsatorna kedvencei! A Peugeot a 70-es évek derekán vette át a Citroën irányítását. A közös alvázra épített friss modellek közt bukkant fel a komfortos BX. A fapados változatban csupán 58 lovas, csapott hátú, ötajtós limuzinnak bő 17 másodperc kellett a 100-as tempó eléréséhez. De hova a sietség? A vagányabb száguldásról álmodozók 1982-től izmosabb benzinesek közül is válogathattak.

Az 1994-ig gyártott széria csúcsverziója a BX 4TC 200 lóerős orrmotorja – 35 esztendeje – akár 220 km/h-s suhanást is lehetővé tett. Kisebb fogyaztásúak voltak az 1,7 és 1,9 lityis dízel Citroënek , melyek – például Észak-Afrikában – az arab taxisok szívét is meghódították. A fekete kontinensen ma sem ritkák az ilyen öregecske verdák, míg Európában már az oldtimer találkozók kedvencei. A kipufogó dob és egyes karosszéria elemek rozsdásodása és a lámpatestek „vakulása” gyakori bosszúság forrása ezen veterán francia kocsiknál.


Fotó: -a-
Lap tetejére