RSS Feed

Demeter Szilárd: Túl sok a zenekar

24.hu - 2022. 08. 05. 8:59:56 Nagyobb szöveg Kisebb szöveg Cikk küldése e-mailben Nyomtatóbarát változat

Demeter Szilárd: Túl sok a zenekar

Racionális szervezéssel csökkenthetők lehetnének a költségek, és hatékonyabb lenne a munka a kulturális szcénában, ráadásul úgy véli, nem biztos, hogy szükséges fenntartani ennyi kulturális intézményt, de arról is beszélt, miért gondolja öncélúnak a magyar irodalmat – derült ki az interjúból, amelyet Demeter Szilárd, a Petőfi Irodalmi Múzeum igazgatója adott az Indexnek.

A volt miniszteri biztos szerint nehéz idők jönnek a kulturális területeken dolgozók számára is, ami érthető a jelenlegi gazdasági helyzetben és a háború árnyékában. Abban egyelőre biztos, hogy a Petőfi Irodalmi Múzeumból nem kell elbocsátani senkit, új kiállításokat viszont nem feltétlenül tudnak szervezni. Arra azonban vannak javaslatai, hogyan lehetne hatékony költségcsökkentést végrehajtani:

Rengeteg a párhuzamos struktúra, ahol racionális szervezéssel felére csökkenthetőek lehetnének a költségek és hatékonyabbá lehetne tenni a munkát. Abban sem vagyok biztos, hogy szükségünk van ennyi kulturális intézményre.

Az igazgató arra is mondott példát, mit tart például feleslegesnek:

Mondok egy példát, amire nyilván felhördülnek néhányan. Tucatnyi komolyzenei együttest tartunk el közvetlenül vagy közvetett módon állami forrásból. Rengeteg pénzbe kerülnek. Nélkülözhetetlen, presztizsműfaj, nem is ellene beszélek, nem a rockzenész horgad fel bennem a komolyzenészek ellen. De állítólag amikor összehívták a karmestereket, és megkérdezték, hogy ha egyszerre kellene színpadra állítani az összes zenészt, hány együttest állíthatnának össze, azt mondták, hogy négy teljes zenekart. Ha van tizenkét komolyzenei együttes, amiből egyszerre, egy időben négyet lehetne színpadra állítani, akkor miért ne lehetne összesen négy államilag finanszírozott együttes, ahol minden zenész akkora fizetést kap, hogy ne kelljen öt-hat helyről összekaparnia a pénzét. Ez a fajta menedzsmentlogika hiányzik a kultúrából.

A kreatív területeken dolgozókat szintén komolyan érini az új katatörvény, Demeter szerint különféle szakmai szervezetekkel tárgyalva korábban arra jutottak, hogy egy olyan kreatívipari adózási formát kéne kialakítani, amelynek az egyszerűsített adminisztráció a lényege. Tapasztalatai alapján ugyanis úgy véli, hogy sokan inkább fizetnének több adót, de nem akarnak túl sokat foglalkozni az adminisztrációval.

„Egy kata-jellegű adóforma lehetne, melyre a teáor-szám alapján a kreatív terület szereplőire vonatkozna. Olyan adóhányadot kellene meghatározni, amely az ő tébéellátásukat és nyugdíjukat is garantálná. A zenész szcénában általános, de az irodalmároknál se ritka, hogy olyan minimális összeget tettek félre a jövedelmeikből a nyugdíjas éveikre, amiből egyszerűen alig tudják fenntartani magukat. Egyedi esetekben olykor tudok segíteni, de rendszerszinten nincs megoldva”

– vázolta az ötleteket az igazgató.

Míg korábban nagy port kavart az a megnyilvánulása, miszerint a magyar irodalom nyolcvan százalékát kukázná, most ismét a hazai írók helyzetéről beszélt:

A szerzők jelentős része azt gondolja magáról, hogy csak azért nem világhírű, mert magyarul alkot. Ez sajnos – legalábbis az én szigorúan személyes véleményem szerint – nem igaz. Nádas Péteren kívül nincs headlinerünk, tehát olyan szerzőnk, aki a világ legszűkebb irodalmi elitjéhez tartozhatna. Ezt azért merem ilyen kategorikusan kijelenteni, mert a nagy hazai kiadók sem tudnak az első vonalban is versenyképes szerzőt ajánlani. Vannak persze íróink, akiket lehet építgetni, de ez még mindig nem az első vonal.

Arra, hogy mi ennek az oka azt válaszolta:

Nem tudom alátámasztani, ez csak a személyes sejtésem, de talán azért, mert nem a saját történeteinket írjuk. A kortárs magyar irodalom jelentős része öncélú, nem irodalom, hanem irodalmi mutatvány, és amikor ezt mondom, az egész Kárpát-medencében és a diaszpórában gondolkodom. A világirodalom is hasonló állapotban van. A legjobb fokmérője ennek, hogy a költők, írók egykori megmondó szerepét ma 

Fotó: -a-
Lap tetejére