RSS Feed

Genf: merénylet és show

Mogyorósi Géza - 2022. 05. 26. 8:00:00 Nagyobb szöveg Kisebb szöveg Cikk küldése e-mailben Nyomtatóbarát változat

Genf: merénylet és show

Százhuszonnégy esztendeje Svájcban egy itáliai anarchista döfte le Sisit. A K. und K.-ban milliók gyászolták anno Erzsébetet. Ma Schönbrunntól Funchalig szerte a világban megtalálhatók szobrai, emlékhelyei. A 61 évesen meggyilkolt egykori osztrák császárné, s magyar, cseh királyné Elisabeth halhatatlan. Seregnyi könyv, musical, színházi darab, film született titokzatos életéről. Jól hoz a konyhára...

A Genfi-tó partja persze nem csak a Sisi tragédia révén híres! Hagyományosan tavasszal ott mutatja be a nemzetközi autóipar legújabb modelljeit. Ám 2020-ban, majd tavaly is elmaradt a gépjármű show. Azt hittem idén tavasszal ismét megrendezésre kerülhet. Aztán újfent lefújták a mustrát a szervezők, a koronavírussal összefüggő gyártói érdektelenség miatt! {A lecsengőben lévő pandémia pozitív hatása lehet, hogy a „ráérő” oldtimer gyűjtőknek, hobbiszerelőknek több idejük jutott veterán verdájuk restaurálására! Mások 10-15 éves kocsijukat pofozták helyre, ahelyett, hogy drágán lecserélték volna.) Az új autó nem olcsó mulatság! Tartós a chiphiány és szakvásár alig... S Ukrajna roncsteleppé vált egy értelmetlen háború miatt! Márciusban alig 844 ezer új gépkocsit helyeztek üzembe az EU 27 tagállamában. Ez tavalyhoz képest 20,5 százalékos forgalom csökkenés! 

Szóval idén harmadszor is sztornózták a szervezők a legendás svájci luxus bulit. Addig is, amíg 2023 tavaszán – talán – megint szélesre tárja a kapuit a Genfi Autószalon, lássuk, hogy a múlt században {Sisi halála után} mely modellek világpremierjének örvendhettek a pénzes polgárok?!  A gazdasági krach küszöbén a mini köztársaságban volt a tengerentúli T-sorozatot 1928-ban leváltó Ford Modell A nemzetközi bemutatója. A következő esztendőben az amerikai tömegautónál elegánsabb, fürgébb, drágább Mercedes-Benz SKK volt a genfi show szenzációja! 

Gyönyörű, modern germán verda volt a 30-as években a Maybach Zeppelin DS7/DS8 típus is. A hét, illetve nyolc literes kocsikkal 140 km/óránál nagyobb tempót is elérhettek a sofőrök a frissen épült német sztrádákon. Szenzációs sebesség ez, hiszen a nevében léghajót idéző országúti rakéta önsúlya 2,8 tonna volt. Más vevőkört célzott meg az 1937-ben Svájcban debütált olasz Fiat 500 Toplino. A kisember autója volt. Ennek szánták a német Volkswagen Bogarat is, mely a háborút követően hódította csak meg a világot. A '39-es Opel Kapitän nemzetközi premierje is a Genfer Auto-Salonban volt. Aztán eldördültek a fegyverek, s megkezdődött a kétezer napos vérontás. 

Fotó: -a-
Lap tetejére