RSS Feed

Napóleon, Kennedy és a többiek

Mogyorósi Géza - 2022. 04. 12. 8:00:00 Nagyobb szöveg Kisebb szöveg Cikk küldése e-mailben Nyomtatóbarát változat

Napóleon, Kennedy és a többiek

Bevallom, tévedtem. Azt gondoltam tavaly, hogy a csapból is Bonaparte Napóleon fog folyni, hiszen 2021-ben volt az egykori uralkodó halálának bicentenáriuma. Mosolyogva állapítom meg – a francia elnökválasztás kellős közepén – hogy a császár is joggal vallhatta volna magát berlininek, miként azt megtette a fallal kettészelt metropolisz nyugati felében J. F. Kennedy.

Mint tudjuk az amerikai elnököt röviddel Spree-parti szónoklata után – 1963 novemberében – Dallasban lelőtték. A kopaszodó Bonaparte Napóleonnak viszont hajaszála sem görbült távol Párizstól. A tisztelt Olvasó már sejtheti, hogy a mai történelem óra anyaga a Spree és a Szajna folyók elméleti metszéspontjához kalauzolja el a fantáziadús érdeklődőket!

Előjáték: az 1786-ban elhunyt porosz uralkodót II. Frigyes Vilmos követte a trónon. Az ő idejében lett Berlin a felvilágosodás eszméinek egyik központja. 1797-től 1840-ig III. Frigyes Vilmos állt Poroszország élén. Eseményekben bővelkedő korszaka ez a város történelmének. Fekete dátum Berlin krónikájában 1806 októbere. Akkor foglalta el Napóleon a települést, miután a jénai és az auerstedti kettős ütközetben a franciák legyőzték a porosz seregeket.

A francia császár három évig uralkodott a Spree-city felett, melyet 1813-ban Oroszország felől masírozva ismét „meglátogattak”. Na, danke… Bonaparte bukásakor a berliniek is fellélegezhettek. Olyan kiváló építészek, mint Schinkel, Jahn, Rauch és Lenné hozzáláttak a modern metropolisz kialakításához. A napjainkban újraépítésének tervét dédelgető-megvalósító hajdani palota nevét viselő hídon, a  pompás Schlossbrücke-n, 1824-ben hajthattak át az első fiákerek.  {2021 nyarán metróállomás/U-5 nyílt ott!} Távolabb az elegáns Unter den Lindentől mind több gyár létesült a Spree-Havel vidékén. S két évszázaddal ezelőtt bepöccentették a porosz főváros első gőzgépét is. III. Frigyes Vilmos király még megélhette, hogy beindult a hidakban gazdag folyókon a gőzhajózás. Micsoda korszak volt ez alig ezer kilométerre Párizstól!

Fotó: -a-
Lap tetejére