RSS Feed

Budakeszi mamutfenyőit féltik

telex - 2022. 01. 09. 13:00:17 Nagyobb szöveg Kisebb szöveg Cikk küldése e-mailben Nyomtatóbarát változat

Budakeszi mamutfenyőit féltik

A BFK Budakeszi felkérésére elkészített egy olyan, Budakeszit nyugatról elkerülő útszakasz-koncepciót, aminek mind az öt nyomvonala a Nádas-tó védett területén vagy mellette menne el. A településen a helyi természetvédő civilek szerint „őrjöngés van”, és „kitört a forradalom” az út miatt, mert annak egyes változatai a környék ikonikus mamutfenyőit is fenyegetik.

„Decemberben a BFK prezentálta az önkormányzatnak a nyomvonalakat, és rövid határidőt adott a döntésre. Akkor kapcsoltunk, írtunk egy nyílt levelet az ügyben, azóta őrjöngés van Budakeszin, kitört a forradalom”– mondta lapunknak Szigeti Balázs, a Nádas-tó Őrzői Civil Összefogás szóvivője. Hozzátette, a fő problémájuk, hogy a tervezett, a Telki, a Pátyi és a Budaörsi utat összekötő új út valamennyi nyomvonalverziója közvetlenül az ikonikusnak számító budakeszi mamutfenyők mellett és az egykori és amúgy természetes módon helyreállítható, szintén helyi természeti oltalom alatt álló Nádas-tó környezetét átvágva valósulna meg. Szigeti szerint mindez pusztulásra ítélne 1,5 hektár erdőt, valamint az itt található, számtalan különleges fajból álló, unikális ökoszisztémát. A civil szervezet úgy véli, az út lényegileg nem enyhíti Budakeszi közlekedési gondjait, sőt a számítások szerint várhatóan még többletforgalmat is generál majd.

Az új út ötlete nem a derült égből érkezett. Vitézy Dávid, a BFK igazgatója lapunknak elmondta, hogy a budakeszi buszsávprojekt kapcsán az önkormányzat kérte tőlük az elkerülő út vizsgálatát. A cél az volt, hogy a Telki felől jövő és az M1–M7/Budaörs felé menő forgalom kerülje el a település központját, ezzel is végeredményben tehermentesítve a buszokat. Minden lehetséges nyomvonalat megvizsgáltak a hatásokkal együtt, és prezentálták az önkormányzatnak, hogy döntsön.

 
A civilek szerint azonban a helyi természetvédelmi oltalom alatt álló, valamint az Országos Ökológiai Hálózat magterületéhez tartozó területeket veszélyeztető beruházásról csak akkor lehetne egyáltalán gondolkodni, ha annak közlekedési előnyei megbízható számokkal lennének alátámaszthatóak. Szakértői számítások szerint azonban az összekötő út alig 5 százalékkal csökkentené a rendszeres közlekedési dugót, miközben várhatóan további forgalmat fog Budakeszire vonzani. A környezetvédelmi és közlekedési ellentmondásokon túl a terv városfejlesztési szempontból is elhibázott az álláspontjuk szerint.
Megkerestük a budakeszi önkormányzatot is, amely elküldte lapunknak Győri Ottilia polgármester Facebookon is megjelent álláspontját. Eszerint tarthatatlan a közlekedési helyzet az agglomerációban, naponta órákat töltenek az emberek a közlekedéssel, és ezt a problémát szeretnék megoldani.

Fotó: -a-
Lap tetejére