RSS Feed

A 60-as, 70-es évek diszkrét bája

Mogyorósi Géza (Berlin) - 2022. 01. 06. 17:12:54 Nagyobb szöveg Kisebb szöveg Cikk küldése e-mailben Nyomtatóbarát változat

A 60-as, 70-es évek diszkrét bája

Ki ne emlékezne arra, hogy jó félévszázaddal ezelőtt lett Gambia köztársaság, s mi pesti gyerekek akkor mozgólépcsőzhettünk először a 2-es metrón. Persze aki tehette, az a Kádár-medencében is a föld felett járt. Például Trabanttal, Wartburggal, netán ©kodával, avagy a Merkurnál is árusított Volkswagen Bogárral.

Negyedszázaddal a második világháború után a KGST tagállamokban persze csak kevesen engedhették meg maguknak a nyugati autó luxusát. De arról sokan hallottunk, hogy a European Car of the Year viadal 1964-ben útjára indult.  Anno a brit Rover 2000-es volt a sztár – olvashattuk az Autó-Motor hasábjain. Francia típust 1968-ban díjaztak először, midőn a Simca 1100-as bronzérmes lett a korát megelőző, nyugatnémet NSU Ro 80-as és az olasz Fiat 125-ös mögött.


Ezutóbbi elegáns típus Magyarországon főleg lengyel változatban hódított. Pláne, hogy a 125-ös Polski komfortosabb volt a szovjet Zsigulinál, mely a Fiat 124-es szláv adaptációja volt. Apropó torinói autóipar! Ma már sokan nosztalgiával gondolnak vissza arra, hogy Nyugat-Európában és hazánkban is népszerűek voltak az itáliai modellek. Többek közt a Fiat 128-as volt a nyerő. E sportos kocsit eredetiben, majd Zastava emblémával a Merkurnál is megrendelhettük. 1971-ben ismét a franciáknak kedvezett a szerencse, mert a nemzetközi zsűri a Citroën GS-nek ítélte oda az Év autója díjat. Sőt a harmadik helyre e márka SM verziója került. Az ezüstérmet a kurta életű, zseniális wolfsburgi Volkswagen K 70-es nyerte. Jogosan!

Fotó: -a-
Lap tetejére