RSS Feed

9 tipp az egészséges szemért

M. A. - 2022. 01. 06. 8:09:34 Nagyobb szöveg Kisebb szöveg Cikk küldése e-mailben Nyomtatóbarát változat

9 tipp az egészséges szemért

Egészségesebben táplálkozunk, többet mozgunk, leszokunk a dohányzásról. Alighanem legtöbben ilyen célkitűzést fogalmazunk meg magunkban az év első napjaiban. Viszont kevesen hozunk olyan elhatározásokat, amelyek segítenek megőrizni a szemünk egészségét.

Pedig a látószervünk az egyik legféltettebb kincsünk, igyekezzünk hát ennek megfelelően gondoskodni róla! A Budai Szemészeti Központ szemész szakorvosa, dr. Lendvai Zsanett összeszedett néhány egyszerű dolgot annak érdekében, hogy szemünk jó formában legyen.

 

1. Digitális méregtelenítés

 

Ha a múlt évben kimaradt a digitális méregtelenítést, idén okvetlenül érdemes beiktatni a mindennapjainkba. Mivel a koronavírus-járvány miatt legtöbbünk megnövelte a képernyő előtt töltött időt, felszabadítóan képes hatni, ha több napra telefon-stopot kényszerítünk magunkra. Ezzel nemcsak rengeteg időt hagyunk arra, hogy más céljainkra összpontosítsunk, de még a szemünkkel is csodát tehetünk. A digitális detox csökkenti a szemszárazságot és felfrissíti a fáradt szemeket.

 

2. Étkezzünk egészségesen

 

Az ünnepi édesség-dömping után ideje egészségesebb falatokra váltani. A szemünk egészségének megőrzése érdekében fogyasszunk több gyümölcsöt és zöldséget. A béta-karotinban, luteinben, zeaxantinban, cinkben és omega-3 zsírsavakban gazdag étrend megelőzheti a szembetegségekből eredő látásvesztést, beleértve az időskori makuladegenerációt. Növeljük a zöldségek, olajos halak és diófélék fogyasztását.

 

3. Védjük a szemünket a napfénytől

 

Legyen szó nyárról vagy télről, fordítsunk kellő figyelmet arra, hogy megvédjük szemünket és a szemkörnyéki bőrt a káros UV-sugárzástól.  Jó, ha tudjuk, hogy még a hóról és jégről visszaverődő napfény is képes károkat okozni például a szaruhártyán.

 

4. Igyunk sok vizet

 

A kevés folyadékbevitel károsíthatja egészségünket, és hatással lehet a szemünk egészségére is. Ha naponta 1,5-2 liter vizet megiszunk, megelőzhetjük a szaruhártya kiszáradását. Ez különösen azok számára fontos, akik kontaktlencsét viselnek. A szemszárazságot jó minőségű, tartósítószer-mentes műkönny használatával is megelőzhetjük.

 

5. Csökkentsük a stresszt

 

A stressz csökkentésével is – amire bevethetjük akár a meditációt, akár a jógát – sokat tehetünk a szemünk egészségéért. Az éjszakai nyugodt, pihentető alvás ugyanilyen fontos, szintén remekül regenerálja a szervezetet. 

 

6. Ügyeljünk a kontaktlencse megfelelő használatára

 

A kontaktlencsék megfelelő tisztítása és tárolása segít megőrizni az egészséges látást. A lencsék hatékony tisztításának és tárolásának elmulasztása számos szemproblémát okozhat.

 

7. Fogyasszunk kevesebb koffeint

 

A napi egy-két csésze kávé fogyasztása nem jár komoly egészségügyi kockázattal, azonban ha túlzásba esünk, és egymás után öntjük magunkba a feketét, akkor ez negatívan hathat a szemünkre. A túl sok koffein növelheti a szemnyomást, csökkentheti a könnytermelést, és szemszárazsághoz vezethet.

 

8. Szokjunk le a dohányzásról

 

Mindannyian tudjuk, hogy a dohányzás káros az egészségünkre. Nemcsak olyan súlyos betegségeket okozhat, mint a tüdőrák és a szívbetegség, de súlyosan károsítja a látást is. A dohányzás számos látásprobléma kockázatát növeli, beleértve a szürkehályogot, makuladegenerációt és a szemszárazságot.

 

9. Menjünk el szemvizsgálatra

 

És végül, de nem utolsó sorban, ha nem emlékszünk mikor ellenőriztettük utoljára a szemünket, érdemes bejelentkezni egy átfogó szemészeti szűrővizsgálatra. Egy szemvizsgálat segít azonosítani azokat a problémákat, amelyek a jövőben veszélyeztethetik a látásunkat, és egyéb egészségügyi problémákra is felhívhatja a figyelmet, mint például a magas vérnyomás, vagy a cukorbetegség.

 


Fotó: Budai Szemészeti Központ/Purecom
Lap tetejére