RSS Feed

Chip krízis – németek négykeréken

Mogyorósi Géza - 2021. 12. 21. 8:00:43 Nagyobb szöveg Kisebb szöveg Cikk küldése e-mailben Nyomtatóbarát változat

Chip krízis – németek négykeréken

Miközben a kan(?)cellárságnak búcsút intő Angela Merkel motorizált birodalmában már tíz évhez közelít a járműpark átlag életkora, a legnépszerűbb új modellekre a félvezetők hiánya miatt gyakorta 6-8 hónapot kell várni. A környezetbarát, hibrid, illetve elektromos típusok esetében még több türelemre van szükségük a – pénzes – vevőknek.

A 16 esztendeje hatalomra került német kancellárnő első nyugati kocsija, a berlini fal 1989 novemberi megrepedése után egy használt VW Golf volt. Nos 2021 karácsonyára is ezt az - immáron nyolcadik generációs - modellt, avagy annak elektromos változatát veszik szeretteiknek, akik megengedhetik maguknak az új autó örömét. S ezek bizony nincsenek kevesen az Európai Unió legnépesebb tagállamában. 2022 küszöbén, decemberben az előrejelzések szerint mintegy negyedmillió friss négykerekű kap rendszámot a 83 millió lakosú NSZK-ban.

A 13 ezer kilométeres sztrádahálozattal büszkélkedő merkeli birodalomban sincs kerítésből a kolbász. (Tréfa!) Főleg a szeretet ünnepe táján, így télen durva közlekedési dugók bénítják meg a szabad száguldáshoz szokott németek mobilítását. Mivel az NSZK az öreg kontinens nemzetközi forgalmának forgószínpada, napjainkban már-már tragikus a kamion parkolóhely hiány Európa szívében. Pedig a sofőröknek - a többi közlekedő biztonsága érdekében is! - be kell/kellene tartaniuk a kötelező pihenőidőt. Erről a magyar fuvarozók is ódákat zenghetnének. 

De most bosszankodás és gondlistázás helyett lássuk, hogy mely tipusokért lelkesednek a harmincegy esztendeje (1990. október 3.) újraegyesült Németország polgárai? A sok százezer, 2021-ben elkelt, vadiúj Volkswagen zöme Golf és Passat volt. Félennyi – részben Kecskeméten gyártott – Mercedes is családtag lett Merkel asszony jóléti köztársaságában, ahol a Tesla Model 3-asok is jól fogynak. Perceken belül a Berlin közeli amerikai/brandenburgi üzem is ontani fogjak a csendes, elektromos autókat. Szóval, nem csak az „olcsó” modellek fogynak a szalonokban! A német vevő átlag, úgy 33 ezer eurót (kb. 12 millió forintot) költ új autóra, tombol az SUV őrület. Persze az Opel Corsa, a Daciák és a Fiat 500-as aktuális üzleti sikere azt sejteti, hogy 2022 küszöbén – chip krízis ide, vagy oda – a józan ész és a pénztárca is beleszól a négykerekű új családtag kiválasztásába

Fotó: -a-
Lap tetejére