RSS Feed

Kiakadt a Vígszínház színésze

hvg.hu - 2021. 11. 25. 17:26:46 Nagyobb szöveg Kisebb szöveg Cikk küldése e-mailben Nyomtatóbarát változat

Kiakadt a Vígszínház színésze

Wunderlich József a Facebookra írt posztban kérte számon a Vígszínház vezetését, amiért nem végeznek rendszeres Covid-teszteket a színészeken, neki magának pedig a covidos családja mellől a karantén lejárta után együtt kellett a színpadra állnia idős színészekkel. Rudolf Péter igazgató szerint az állam és az orvosok által biztonságosnak ítélt protokollt követik, sőt néha még annál szigorúbbak.

Van-e visszatérés a "normalitáshoz" az oltásoknak köszönhetően? Egyáltalán: mi az "új" normális? Utazunk? Nyaralunk? Bulizunk? Megyünk színházba és koncertre? Mennyire fenyegetőek a vírus különböző mutációi? Kell-e tartanunk negyedik, ötödik vagy sokadik hullámtól? Cikksorozatunkban megtalál mindent, ami a koronavírus-járványról tudnia kell.

Azt kértem a színháztól, hogy a 11. napomon, frissen szabadulva a karanténból ne küldjenek be Bella Figurát játszani Halász Judittal, mert féltem őt, maszk nélkül kell vele folyamatosan érintkeznem. A feleségem pozitív, a gyerekeim is elkapták– írta a Facebookon egy terjedelmes posztban a Vígszínház társulatának tagja, Wunderlich József (borítóképünkön feleségével, Bach Kata színésznővel). A színész a közösségi oldalon gyorsan végigfutó bejegyzésében azt írta: hiába kérték a színházat, hogy legalább hetente teszteljék koronavírusra a színpadra lépő színészeket, „nagy színészeket, családanyákat, nagymamákat, nagypapákat”, állítása szerint a színháznak erre az volt a válasza, hogy „folyik el a lé”.
Wunderlich arról számolt be a posztban, hogy miután a családja elkapta a vírust, ő pedig tünetmentesen és negatívan 10 napot karanténban töltött, a színház szerint „jogilag rendben van”, hogy ez után be kell mennie játszani, és művészi okokból azt sem engedték, hogy maszkban lépjenek színpadra. A posztban azt állította, a külsősöket ellenőrzés nélkül engedik be a színházba, nincs „normális” kézfertőtlenítő, nincs hőmérőzés, „valódi” maszkhasználat, viszont minderről senki nem mer szólni, mert féltik az állásukat.

„Szégyellem magam, hogy ilyen körülmények között szó nélkül bejártam játszani. Szégyellem magam, hogy szó nélkül hagytam, ha másokon tüneteket észleltem. (…) Nem lehet, hogy ne lássunk a pénzen túl. (…) Hát imádkozom, hogy jövő héttől legyen lé a tesztelésre is, ne csak a megemelt fizetésekre. És imádkozom, hogy a következő napokban, hetekben senki ne haljon meg a színházban” – írta Wunderlich. A poszt azóta eltűnt a Facebookról, legalábbis nyilvánosan már nem látható.

Megkérdeztük a színész véleményéről Rudolf Pétert, a színház igazgatóját, aki azt mondta: tiszta a lelkiismerete.

Rudolf azt mondta lapunknak, hogy a Vígszínház a járvány teljes időtartama alatt az állami protokoll szerint járt el, az ezzel foglalkozó hivatalok és az orvosok által biztonságosnak ítélt eljárásokat követve, sőt ahol csak tudott, saját igazgatói hatáskörén belül még szigorúbban is járt el a kötelezőnél: „Amikor a hivatalos iránymutatásban még csak ajánlottnak nevezték a maszkviselést, mi kockáztattuk meg először, hogy kötelezővé tegyük a maszkhasználatot, ami okozott is felzúdulást” – mondja, hozzátéve, hogy a lázmérést is az elsők között vezették be.

Rudolf szerint – aki leszögezte, nem szeretne személyi kérdésekről beszélni, mert „végtelenül tiszteli és nagyra tartja” Wunderlich Józsefet, és „minden empátiájával megérti”, ha valaki fél egy ilyen helyzetben – a poszt minden állítása „tételesen cáfolható”, nem igaz például, hogy a külsősök bármiféle ellenőrzés nélkül lennének jelen a színházban: „Saját hatáskörömben kiadtam egy rendelkezést arról, hogy minden külsősnek december 15-éig be kell mutatnia a védettségi igazolványát, különben jogomban áll nem folytatni velük a közös munkát.” Rudolf reagált a „folyik el a lé” állításra is: mint elmondta, a színház a járvány kezdete óta bevezette, hogy ha bármelyik alkalmazott tüneteket észlel magán, a Vígszínház fizeti a tesztjét, emellett mindenütt kint van a kézfertőtlenítő, heti több alkalommal fertőtlenítik a színházat, és kértek minden munkatársat, hogy csakis tünetmentesen vegyék fel a munkát.

A Vígszínház dolgozói körében az igazgató szerint kiemelkedően magas, 97 százalékos az átoltottság, de a maradék 3 százalékot személyesen próbálják meggyőzni az oltásról; az igazgató jelenleg hivatalos állásfoglalást vár arról, hogy kötelezheti-e az oltatlanokat arra, hogy – a színház költségén – munkaidőn kívül végezzenek rendszeres tesztet, mert úgy érzi, ha ezzel munkaidőben kell foglalkozni, az veszélyezteti a színház működését, de amennyiben erre lehetősége lesz, be fogja vezetni az eljárást.

A Wunderlich által említett Bella Figura előadás előtt, mondja Rudolf, valóban „keletkezett feszültség”, de ekkor felhívtak egy orvost, aki megerősítette, hogy beoltott, tünetmentes emberek esetében a 10 nap karantén lejárta után nincs ok az aggodalomra vagy további eljárások bevezetésére, és ebben az sem számít, hogy milyen életkorúak az érintett színészek. „Ezt nem én találtam ki, én nem vagyok orvos” – fűzi hozzá az igazgató.

Nincs okom arra, hogy máshogy járjak el.

A vírus egész ideje alatt az emberi élet és biztonság javára határoztam meg a színház működését, a hivatalos protokollt követve. Azt is elmondtam, hogy aki ennek ellenére sem érzi magát biztonságban, kivehet fizetés nélküli szabadságot erre az időszakra, ezt nem fogom a színház elleni árulásnak tekinteni” – mondja Rudolf Péter, hozzátéve, nagyon veszélyesnek tartja jelen helyzetben a „pánikkeltést”, mert „a világválságok is ettől szoktak kialakulni”.

Wunderlich a posztban utal arra is, hogy a szintén idős Kern Andrást „sikerült beugrasztani” A Pál utcai fiúk egyik előadásába. Rudolf erről azt mondja: „Az a tény, hogy az egyébként beoltott Kern András vállalta, hogy beugrik A Pál utcai fiúkba, színháztörténeti esemény volt, és óriási erőt adott a színháznak és a közönségnek is. Az, hogy az emberek részesei tudnak lenni ilyen élményeknek, hatalmas mentális erőt ad, és ez az immunrendszert is erősíti.”

„Nem önmagáért szeretném, hogy működjön a Vígszínház, hanem a dolog pszichés része miatt – magyarázza Rudolf. – Amennyiben le kell állnia a színháznak, azt meg tudjuk tenni, de nem szeretnék ennek elébe menni, és jelenleg okunk sincs rá.” 


Fotó: -a-
Lap tetejére