RSS Feed

Autó helyett bringa?

Mogyorósi Géza - 2021. 11. 17. 8:00:10 Nagyobb szöveg Kisebb szöveg Cikk küldése e-mailben Nyomtatóbarát változat

Autó helyett bringa?

Amióta 2005-ben Gerhard Schröder (SPD) szocdem kancellár - nem önként és dalolva - átadta a stafétabotot a kereszténydemokrata Angela Merkelnek (CDU), a Zöldek ellenzéki frakcióból bírálják a német történelem első női kormányfőjét. A környezetvédelmet zászlajukra tűző „Die Grünen” -t szokás anti-autós pártként is becézni.

A szeptemberi Bundestag választások után önként - dalolva? - vonul nyugdíjba a 67 esztendős kancellárnő. A Zöldek pedig minden bizonnyal ismét hatalomra kerülnek Berlinben. A biciklis/gyalogos társadalmat preferáló „Die Grünen” vállalkozása nem egyszerű. Miközben az üzemanyag drágítását javasolják és jósolják Németországban egyre több motorizált jármű gurul. Aktuálisan 67 millió darabos az állomány, melyből 2021-ben már 48,2 millió a személygépkocsik kvótája.

A modellek mezőnyében közel kétharmadot képviselnek a hazai márkák: hagyományosan a Volkswagen a sztár! Akárcsak a frissen alakult Spree-parti szövetségi parlamentben, a női képviselők 35 százalékos aránya megegyezik a járműtulajdonos hölgyek táborával. Minden harmadik verda volánját 60 év feletti polgár tekergeti. Különösen vidéken és a gyéren lakott régiókban nélkülözhetetlen közlekedési eszköz az idén 135. születésnapját ünneplő (Benz-féle) automobil.

A metrós-buszos nagyvárosok zöldséget beszélő Zöldjei, ezt a második világháború után kialakult autós társadalmat akarják az elkövetkező évtizedekben megreformálni. Fittyet hányva az adóbevételekre, s arra, hogy a járműipar az NSZK egyik legfontosabb bevételi forrása. S arra is, hogy ma ezer lakosra 710 négykerekű jut. Csupán bringából van több Németországban, ám a kerékpárosutak bővítése – lásd. a 3,8 milliós Berlint – parkolóhelyek, sávok elvételével párosul. Ez a sors vár jövőre a legendás Unter den Lindenre is, ahol hosszú évek buldózeres tereprendezése után, pár hónapja először lehet ismét 40-50 km/órás tempóval suhanni az Alexanderplatz felé.

A bringák átlag életkorát nem ismerem, de a kocsiké közelít a 10 évhez az NSZK-ban. Az én japán paripám dupla ennyi idős, s vidáman vágtázik. Kis családom másik hűséges, motorizált germán limuzinja 30 esztendős. Szerintem az is környezetvédelem, ha nem váltogatjuk 24 havonta járgányunkat, s nem mosatjuk hetente négyajtós kedvencünket. Persze ki hallgat egy ősz szakállú, magyar sofőrre Európa szívében?

Fotó: -a-
Lap tetejére