RSS Feed

Európa: felejthetetlen típusok

Mogyorósi Géza (Berlin) - 2021. 10. 08. 9:03:27 Nagyobb szöveg Kisebb szöveg Cikk küldése e-mailben Nyomtatóbarát változat

Európa: felejthetetlen típusok

Idén a Toyota Yaris lett a zsűri kedvence, de ki emlékszik már arra, hogy 2020-ban a Peugeot 208-as volt a bajnok, s hat esztendeje ezüstérmes lett a Citroën C4 Cactus, mivel a VW Passat kapta az európai szakújságíróktól a "Car of the Year 2015" díjat.

A Toyota és a Volkswagen - sokadik - európai elismerése kapcsán érdemes kicsit a múltba révedni, hogy a 20. században mely típusok érdemelték ki a rangos kitüntetést?  „Szocialista” márkát (a ©koda, Wartburg, Dacia rajongók bánatára) hiába is keresnénk a bajnokok között! Hm. A Magyarország gazdasági életében is főszerepet játszó német autóipar irányítói joggal lehettek büszkék arra, hogy 2015-ben ismét egy wolfsburgi típus lett az „Év autója”. A Volkswagen Passat immáron nyolcadik nemzedékének európai diadala kapcsán vessünk egy pillantást a múltba! Az oldtimer rajongók a 21. században is fejben tartják, hogy 56 esztendeje az Austin 1800-as, majd 1966-ban a korát megelőző stílusú Renault 16-os nyert az öreg kontinensen. Aztán '67-ben a Fiat 124-es „Car of the Year” díja okozott örömöt Itáliában. A magyar járműbarátok anno aligha sejthették, hogy az olasz „bajnok” modell szovjet adaptációja, a Zsiguli egyszer főszerephez jut a hazai közlekedés korszerűsítésében. Pedig így lett!

A  Merkurnál '71 nyarától lehetett átvenni a Zsigákat. A korábban „Év autója” díjat kapott négyajtós, ötüléses dél-európai kedvenc tervei alapján összeszerelt szláv családi limuzint, (a még dögösebb, lengyel 125-ös Polski Fiat riválisát) hamar megkedvelték a hazai, cseh, keletnémet stb. autóbarátok. A Zsiguli, majdan Lada márkajelzéssel a KGST-birodalom határain túl is elterjedt. Ám akkor már, a sportos Fiat 127-es (1972), a kényelmes Audi 80-as (1973) és az elegáns Mercedes 450 SE (1974) voltak a nyugati zsurnaliszták kedvencei. Bő négy és fél évtizede – röviddel a VW Golf bemutatkozása után – a Citroën CX lett az „Év autója”, míg a wolfsburgi Bogár utód a második placcot szerezte meg Európában. Rég volt! 2021-ben már a Golf nyolcadik szériája rója az utakat. Akár (méregdrága) elektromos meghajtással is.

Fotó: -a-
Lap tetejére