RSS Feed

Nincs sofőr, nincs fuvar

Dalia László - 2021. 10. 05. 8:00:00 Nagyobb szöveg Kisebb szöveg Cikk küldése e-mailben Nyomtatóbarát változat

Nincs sofőr, nincs fuvar

Legutóbb az olajválság idején láttunk olyan sorokat a benzinkutaknál, mint most a brit városokban. Az viszont fölöttébb meglepő, hogy a kormányzó toryk úgy érvelnek, mint a mi pártunk és kormányunk, vagyis nincs benzinhiány, csak az autósok pánikszerűen vásárolnak. Igaz, Boris Johnson tegnap már elismerte, hogy a brexitnek hála, 30 ezer külföldi sofőr hagyta el tavaly a szigetországot.

Már csak egy populista politikus van hatalmon Orbán Viktoron kívül, s ez maga Boris Johnson. Ő viszont egyelőre rendíthetetlen. Hiába figyelmezették őt és politikus társait, hogy a brexit milyen rossz hatással lesz a  brit gazdaságra, nem nagyon törődtek vele és most amikor az első, második baljós jelek feltűntek, másra fogják a  bajt. Johnson szerint ugyanis évtizedekig nem fejlesztették a kamionsofőrök pihenőhelyeit a brit fuvarozó cégek, a béreken sem emeltek, és általában nem javítottak a munka körülményein, mert a közép- és kelet-európai EU-országokból érkező sofőrök hajlandók voltak rossz feltételek mellett és alacsony bérezésért is dolgozni. A speditőrcégek jórészt a keleti EU-tagországokból érkező, "nagyon keményen dolgozó" munkavállalókra hagyatkoztak.

Nos, Johnson szerint ezek az okai, hogy a sofőr szakma nem vonzó és drámai sofőrhiány alakult ki. Ebből csak annyi igaz, hogy a sofőrök, akár keletiek, akár nyugatiak nagyon keményen dolgoznak és bizony már Magyarországon, Lengyelországban és másutt is kevés a sofőr. És az nem  kifejezés, hogy nem vonzó ez a pálya brit földön, amikor 100 ezer sofőr hiányzik az utakról. Igaz, lesz hiány még buszsofőrökből vízvezeték-szerelőkből és más mesterekből is. S a pandémia idején vagy a brexit után hazatérők szakembereket tárt karokkal vártak otthon, hiszen nemcsak orvosokból van kevés a kelet-európai uniós országokban.

A magyar fuvarozók évek óta meg akarták fúrni, amit az Európai Unió elhatározott, hogy megszigorítja a fuvarokat, vagyis előírják, hogy hány óránként kell a sofőröknek megállniuk, megszállniuk. Ezek a feltételek ugyanis megdrágítanák a fuvarokat, nem lennének versenyképesek a helyi cégekkel. Nem tudom, ez a csörte hogy áll, de ha a kelet-európai cégek kiszorulnak a nyugati piacokról, akkor aztán másutt sem lesz benzin, s kiürülnek a szupermarketek polcai. Ezzel persze véletlenül sem azt jelenti, hogy a sofőrök munkakörülményein, s fizetésén nem kéne javítani. Ám ez utóbbit a piac ugyancsak kikényszeríti majd.

Fotó: Attila Molnár
Lap tetejére