RSS Feed

NDK: elfelejtett típusok

Mogyorósi Géza (Berlin) - 2021. 10. 04. 12:47:15 Nagyobb szöveg Kisebb szöveg Cikk küldése e-mailben Nyomtatóbarát változat

NDK: elfelejtett típusok

Wartburg, Barkas, Robur – emlékeznek még? Bizony, a német-cseh határ közelében évtizedeken keresztül kétütemű kiskocsikat is gyártottak. Midőn az örökifjú Trabikba korszerű Volkswagen erőforrást építettek, talán még kevesen sejtették, hogy hamarosan ledől a berlini fal, s a DDR-t leradírozzák a térképekről.

Három évtizeddel azután, hogy a szászországi fotószalagról legördült a Polo motoros, „modern” Trabant legutolsó példánya, s befejeződött a „papír rakéták” gyártása, új korszak vette kezdetét az európai autóiparban. Zwickau modern csarnokaiban 2021 őszén népszerű Volkswageneket termelnek. Az eladási listák sztárja, a nyolcadik generációs Golf, s annak „testvére” a VW ID3-as is a Sachsen GmbH produktuma. Szintén a cseh határ szomszédságában születnek a tágasabb Passat modellek.

Golfot, Tiguant és Tourant-ot a wolfsburgi anyaüzemben is összeszerelnek, ahol a náciidőkben startolt a legelső személygépkocsik, az ős-KdF-ek gyártása. Ez a legendás farmotoros típus VW Käfer emblémával a háború után indult hódító útjára. A Bogár igazi népautó lett előbb az NSZK-ban, majd szerte az öreg kontinensen, s az USA-tól Brazíliáig Amerikában, sőt Afrikában is. A harmadik évezredben Lengyelországban éppúgy zajlik Volkswagen termelés, mint Oroszországban és Szlovákiában. Sőt Spanyolországtól Mexikóig, s Argentínától a Kínai Népköztársaságig további államokban is a gazdaság húzóágazta a német modellekre (is) fókuszáló járműipar.

A kétüléses Jaguar XK 120-as a London Motor Show sztárja volt 1948-ban. E sportkocsi hetven esztendővel ezelőtti, svájci internacionalista prezentációjáról kevesen értesültek a szovjetbarát államokban, ahol már egy Pobeda, avagy Moszkvics is az irigység tárgya volt. A Fiat 600 a Topolinót váltotta '55-ben, majd jött a legendás új 500-as torinói széria, s a brit Mini. S milyen novumok dobogtatták meg a genfi mustra látogatóinak a szívét a 60-as években? Nos nem hemzsegtek a szocialista autóipar (igaz) gyöngyszemei az alpesi törpeállamban. Ott mutatkozott be viszont 1961-ben a Jaguar E-Type és '63-ban a szintén sportos Mercedes-Benz 230 SL. A Ferrari Dino (1965) és a Lamborghini Miura (1966) sem lettek tömegjárművek – arra ott az Keleti-pályaudvarnál a 7-es busz!


Fotó: -a-
Lap tetejére