RSS Feed

Zeppelin: égi, földi remekmű

Mogyorósi Géza (Berlin) - 2021. 09. 06. 12:56:27 Nagyobb szöveg Kisebb szöveg Cikk küldése e-mailben Nyomtatóbarát változat

Zeppelin: égi, földi remekmű

Gyönyörű, elegáns luxus verda volt a 30-as években a Maybach Zeppelin DS7/DS8 típus. A hét, illetve nyolc literes bivalyerős kocsikkal 140 km/óránál nagyobb tempót is elérhettek a sofőrök. Szenzációs sebességnek számított ez a két világháború között!

Akárcsak tavaly, idén márciusban is elmaradt  a legendás svájci gépjármű seregszemle.  Addig is, amíg 2022 tavaszán – talán – megint szélesre tárja a kapuit a Genfi Autószalon, lássuk, hogy a múlt században mely modellek világpremierjének örvendhettek a pénzes polgárok?! A gazdasági krach küszöbén Svájcban volt a tengerentúli  T-sorozatot 1928-ban leváltó Ford Modell A nemzetközi bemutatója. A következő esztendőben az amerikai tömegautónál elegánsabb, fürgébb, drágább Mercedes-Benz SKK volt a genfi mustra szenzációja!

Gyönyörű, modern germán luxus verda volt a 30-as években a Maybach Zeppelin DS7/DS8 típus is. A hét, illetve nyolc literes kocsikkal 140 km/óránál nagyobb tempót is elérhettek a sofőrök. Szenzációs sebesség ez, hiszen a nevében léghajót idéző országúti rakéta önsúlya 2,8 tonna volt. Más vevőkört célzott meg az 1937-ben Svájcban debütált olasz Fiat 500 Toplino. A kisember autója volt. Ennek szánták a német Volkswagen Bogarat is, mely a háborút követően hódította csak meg a világot. A '39-es Opel Kapitän nemzetközi premierje is a Genfer Auto-Salonban volt. Aztán eldördültek a fegyverek, s megkezdődött a kétezer napos vérontás.

A kétüléses Jaguar XK 120-as a London Motor Show sztárja volt 1948-ban. E sportkocsi hetven esztendővel ezelőtti, svájci internacionalista prezentációjáról kevesen értesültek a szovjetbarát államokban, ahol már egy Pobeda, avagy Moszkvics is az irigység tárgya volt. A Fiat 600 a Topolinót váltotta '55-ben, majd jött a legendás új 500-as torinói széria, s a brit Mini. S milyen novumok dobogtatták meg a genfi mustra látogatóinak a szívét a 60-as években? Nos nem hemzsegtek a szocialista autóipar (igaz) gyöngyszemei az alpesi törpeállamban. Ott mutatkozott be viszont 1961-ben a Jaguar E-Type és '63-ban a szintén sportos Mercedes-Benz 230 SL. A Ferrari Dino (1965) és a Lamborghini Miura (1966) sem lettek tömegjárművek – arra ott az Keleti-pályaudvarnál a 7-es busz!

Fotó: -a-
Lap tetejére