RSS Feed

A Volvo (h)őskora

Mogyorósi Géza (Berlin) - 2021. 07. 20. 8:46:18 Nagyobb szöveg Kisebb szöveg Cikk küldése e-mailben Nyomtatóbarát változat

A Volvo (h)őskora

A svéd utakat bő kilenc évtizeddel ezelőtt meghódító, 2000-es fordulaton 28 lóerőt produkáló, négyhengeres Volvo Jakob végsebessége mindössze 90 km/óra volt. Ám az óvatos kereskedők 60-nál tempósabb suhanást nem javasoltak. Napjainkban 180-ra vannak lefojtva a korszerű-népszerű modellek.

A húszas években debütált megbízható, négy- és hathengeres Volvo személy- és haszonjárműveket a második világháború előtt további csinos kabrió- s merevtetős típusok követték. A minőségre és kontrollra igényes svédek legelső nagyszériás modellje a PV 444-es 1944-ben debütált és 1965-ig (!) 440 ezer darabot adtak el belőle. A kétajtós, formavilágában amerikai stílusjegyeket tükröző, osztott szélvédős, hátul perecablakos skandináv „Bogár” iránt olyan óriási volt az igény, hogy a vevőknek átlag három évet kellett várniuk a négyhengeres, 1,4 literes álomautóra.

A „púpos” Volvóként is emlegetett négykerekű kapott 1,6-os, majd 1,8-as orrmotort is. Majd az 1958-tól modernebb kaszniba öltöztetett PV 544-es a ralipályákon is bizonyította strapabíró mivoltát. Svéd acél! Az oldtimer barátok előszeretettel vadásznak a Volvo 445-ös kombira, amelynek külön bájt ad, hogy tágas csomagtere kétszárnyú ajtóval nyílik. 1953 és 1969 között 85 ezer ilyen komfortos modellt értékesítettek. A 70-es, 80-as évek stílusvilágáról majd legközelebb mesélek!


Fotó: -a-
Lap tetejére