RSS Feed

Lánc, lánc, üzletlánc

Dalia László - 2021. 05. 15. 9:02:57 Nagyobb szöveg Kisebb szöveg Cikk küldése e-mailben Nyomtatóbarát változat

Lánc, lánc, üzletlánc

Már több kormánypárti politikus elmondta, hogy kevés a magyar élelmiszer termék a boltokban, s ezen mindenképpen változtatni szeretnének. Ez bölcs óhaj, s a mezőgazdaságnak szüksége is volna segítségre, hogy visszanyerje a régi jó hírét és ne külföldről kelljen behozni immár a zöldségek, gyümölcsök javát. Ám olybá tűnik, a mi politikusainknak inkább a kereskedelmi árrésekre fáj a foguk.

Ha a piacon körülnézünk, szomorúan látjuk, már az alma sem a magyar kertekből, ültetvényekről érkezik, hanem Lengyelországból. S ha ők Németországba is exportálni tudják  a gyümölcsöt, akkor nálunk hiány van, s az ára is az 500 forintot közelíti. Hogy aztán az uniós támogatások hová tüntek, miért nem az ültetvényeket fejlesztették, az egy másik téma. Mindenesetre volna itt a minisztériumnak dolga, nem is kevés. Ám nem erről értekeznek a mi politikusaink, hanem inkább arról, miszerint visszaesett a hazai élelmiszerek aránya a Magyarországon jelenlévő tíz legnagyobb kereskedelmi lánc üzleteiben. A magyar termékek aránya 70 százalék körüli, míg hat évvel ezelőtt még csaknem 80 százalékos volt. A nemzetközi áruházláncokban 66 százalékos, a hazai üzletláncoknál csaknem 80 százalékos a magyar áruk köre. Nos, ezt a következőképpen kommentálta az illetékes államtitkár, "a magyar dolgozók munkáját segítjük azzal, ha magyar terméket vásárolunk".

Természetesen az volna itt az igazi szakmai párbeszéd, ha a kielemeznék, miért jut kevesebb magyar élelmiszer a boltokba és akkor gyorsan kiderülne, hogy sem a mennyiségük, sem a minőségük nem megfelelő és az árukról akkor még nem is beszéltünk. A nemzetközi láncokban sem azért van kevesebb a magyar termékekből, mert ők nem kedvelnék, hanem mert a hálózatukban olcsóbban is beszerzik ugyanazokat a cikkeket, s hát éppen eza sikerük titka. A magyar boltok pedig jóval kisebb választékkal bírnak, így több lehet a magyar áru, meg hát ők nehezebben is válogatnak külföldön, hiszen nincs kiterjedt beszerzői hálózatuk. S könnyű volna összehasonlítani, hogy a legnagyobb, egyébként halódó magyar hálózat, a CBA jóval drágábban kínálja ugyanazokat a cikkeket.

Persze, értem én, hogy jól meg lehet lovagolni a külföldi láncok elleni hangulatot, vagyis azt állítani, hogy ők nem a magyar terméket részesítik előnyben és micsoda profitot visznek ki az országból és ezért is kéne magyar láncokat építeni, erősíteni. Ám ez csalóka álom, hiszen a CBA példája mutatja, hogy a mai világban ez borzasztó nehéz, egy magyar láncnak nem tudna annyira kedvezni az állam, hogy az versenyképes legyen. Kidobott pénz lenne, inkább a magyar termékek előállítását, a mezőgazdaságot, a termékek feldolgozását, az élelmiszeripart kéne erősíteni. Persze, ez a nehezebb út, a mi oligarcháink profitról álmodnak, lefölözésről álmodnak.

Fotó: Almássy Aurél
Lap tetejére