RSS Feed

A Lada korszak kezdete

Mogyorósi Géza (Berlin) - 2021. 04. 29. 12:30:22 Nagyobb szöveg Kisebb szöveg Cikk küldése e-mailben Nyomtatóbarát változat

A Lada korszak kezdete

Keserű esztendő volt a balos érzelmű polgárok számára 1964. A Szovjetunióban lapátra került Nyikita Hruscsov. Itáliában pedig elhunyt az Olasz Kommunista Párt főtitikára. A Zsiguli történelem fontos állomása, hogy Palmiro Togliatti nevét vette fel anno az a település, ahol 55 éve új autógyár építkezése startolt.

Zsiga, Volga, Zaporozsec... Made in CCCP! Régen a Szovjetunió volt a Föld legnagyobb állama, a 21. századra pedig Oroszország {Российская Федерация} örökölte meg ezt a címet. A 145 millió lakosú eurázsiai birodalomban ma – hivatalosan – a felnőtt lakosság közel harmadának van saját gépkocsija. A térképekről a 90-es években leradírozott Szovjetunióból éppen 50 esztendeje érkeztek Magyarországra az első Zsigák. A Togliattiban, a Volgai Autógyár korszerű futószalagjairól legördült itáliai Fiat 124-es szláv ikertestvérét hamar megkedveltük. A múltba merengés helyet lássuk, hogy napjaink Oroszországában melyek a legkedveltebb új típusok? 

Európa nyugatibb tájain {statisztikailag} minden családnak van egy-két autója, bár ez a trend sem tart örökké. Míg a németek, franciák, spanyolok a hazai márkákat – a VW-t, a Renault-ot, a Seatot – favorizálják, addig Vlagyimir Vlagyimirovics Putyin örökifjú államfő hazájában a Hyundai Solaris a sztár. Annak ellenére veszik a dél-koreai kocsit az oroszok, hogy az drágább a belföldi típusoknál. A 107 és 123 lovas verzióban kínált járgány sikerének egyik titka, hogy Szentpétervár közelében is gyártják... Ezüst érmes a Kia Rio, s szintén dobogós, az 1,6 lityis, 82 lóerős Lada Granta. Az izmosabb rokon, a Lantra sem porosodik a kereskedőknél!  Alapáron ugyanannyiért persze a toplistán ötödik Volkswagen Polo is a miénk lehet – Urálon innen és túl!


Fotó: -a-
Lap tetejére