RSS Feed

Utazik a bicikli

mix, OBB - 2021. 03. 31. 8:40:10 Nagyobb szöveg Kisebb szöveg Cikk küldése e-mailben Nyomtatóbarát változat

Utazik a bicikli

Sokan vinnék, vagy viszik magukkal a kerékpárjaikat a nyaralásra, vagy túrázásra. Nem mindegy miképp és mivel szállítják az autón a bringákat.Ha az autó belső tereiben már nincs hely, akkor azok kívül rekednek: vagy otthon maradnak, vagy az autóra kell felszerelni a biciklit.

Az autógyárak ritkán gondolnak a kerékpárosokra, illetve a drágább modelleknél már nem hagyják ki a felszerelésből a biciklitartókat sem. Tetősínt többnyire a kombi-, és SUV modellekhez kínálnak. A tetősínnel rendelkező autókra is meg kell vásárolni a kereszttartót, de ezek már rendszerint nem típusspecifikusak, a felszerelhetőségük a kocsira szerelt sín profiljától és az autó tetőszélességétől függ.

A tetőre akkor tudjuk felrakni a bringatartót, ha már van kereszttartónk. A legelterjedtebb kerékpártartók egy alsó vezetősínből és a vázat fogó karból állnak, ezekre használatkészen felszerelhetők a kerékpárok. A gyártók többféle megoldású tartót gyártanak, ezek a sín-, és a kar kialakításában, anyagukban (acél vagy könnyűfém) valamint a rögzítési megoldásokban különböznek. 

A legnagyobb macera a tetőre emelés. A felrakott kerékpárt addig is tartani kell, amíg a használó rögzíti azt. A kerékpártartó választásánál figyelni kell arra, hogy a tartórúd hossza megfeleljen a váz geometriájának , valamint a tartókar pofáinak a profilja megfelel-e a váz profiljának. Fontos a kerekek rögzítése az alsó sínhez, ez általában hevederes, vagy az újabb tetőtartóknál műanyag pántos megoldású.

Nagyon kell figyelni a megfelelő rögzítettségre. Az autópályarendőrök gyakran találnak elhagyott kerékpárookat az autópálya árokban – ezek vélhetően tetőtartókról leesett bringák. Sokan figyelmen kívül hagyják a tetőtartók terhelhetőségét. Egy ultrakönnyű szuperbringa 7-8 kilogramm, de általában nem ilyeneket utaztatnak az emberek. Az átlagos kerékpárok 15 kilót nyomnak, s így három bicikli a tetőn már megközelíti a terhelhetőségi határt. 

A tetőtartókkal 120 vagy 130 km/óra a maximális sebesség – ezt is jelzik a gyártók a használati utasításokban. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy nagyobb sebességnél lerepülnek a kerékpárok, veszélyhelyzetben okozhat bajt a gyorshajtás. A gyors kikerülőmanőverek (flik-flak), hirtelen irányváltások terhelik legjobban a tető-kerékpártartókat. A váztartó rúd szokott elgörbülni, a kerékpár pedig elfekszik a tetőn, vagy kidől oldalra. A kanyaroknál és örforgalomban kell óvatosabban vezetni. 

Léteznek autók hátuljára rögzíthető tartók. Négyajtós, ötajtós, és kombi modellekre megfelelőeket is gyártanak, sőt egyes autótípusokhoz rendelhető gyári hátsó kerékpártartó is, amelyet a csomagtartó alatti sínrendszeren át lehet kihúzni-, illetve ahhoz rögzíteni. Ezekre könnyű feltenni a bringákat, kisebb a légellenállásuk és kevésbé szélzajosak. Hátrányuk a hátsó hatósági jelzés- és a lámpák takarásának a lehetőségén, valamint a hátralátás korlátozásán túl, hogy a csomagtérfedél nyitását akadályozzák. 

A bringaszállítás nem olcsó dolog. Az alap kereszttartók ára gyártótól függően 20-150 ezer forint. A bringa-tetőtartók darabára átlag 15-70 ezer forint közötti, anyag-, zárhatóság az árszórás elsődleges oka. A hátra szerelhető tartók persze drágábbak, 25-300 forintért vásárolhatók meg. Használt-tartók vásárlásakor az alaptartóknál figyeljenek a típusra, a bringatartóknál a jó állapotra – ne legyen fizikai sérülés a tartón és legyen meg minden tartozékuk.

Fotó: -a-
Lap tetejére