RSS Feed

Hé, taxi!

Mogyorósi Géza - 2021. 02. 16. 8:00:00 Nagyobb szöveg Kisebb szöveg Cikk küldése e-mailben Nyomtatóbarát változat

Hé, taxi!

Pesttől New Yorkig és Berlintől Palma de Mallorcáig sokfelé taxiztam már a világban: csak azt sajnálom, hogy anno Havannában kihagytam ezt a veterános kalandot. Ott Kubában kemény valutás turisták nélkül 2021-ben sem lehet rózsás a helyzet! Persze Európában is megtizedelte a járműállományt a korona kór!

Olvasom, hogy a turistamentes magyar metropoliszban is durván érintette az ágazatot az aktuális járvány. Az persze meglepett, hogy Budapesten egy esztendeje 7 ezer taxisról szóltak a krónikák. Bezzeg a Duna-metropolisz 3,8 milliós testvérvárosában, Berlinben csak 8 ezer szabadjelzéses verda gurult a Covid-19 berobbanása előtt. S mi a helyzet most, a tavasz (és a járvány durvulás/szelidülés) küszöbén? A honi szövetség 2021-ben már csak 4-5 ezer aktív személyfuvarozól beszél, míg a Spree-cityben februárra úgy 6 ezerre mérséklődött a drapp verdák száma. Persze nem csupán az európai drosztok panganak. Ez van a repterekkel és az autó szalonokkal is. Az üzemanyag viszonylagos olcsósága ellenére is panaszkodnak a kutasok és a járműkölcsönzők. Bezzeg a kerékpár kereskedések tavaly március óta tarolnak – kérdés került-e bringa vagy slusszkulcs a karácsonyfa alá?

A zord jelenből, mint annyiszor most is azt javaslom, hogy pillantsunk a múltba, midőn a  német főváros volt az első európai metropolisz a 19. század végén, ahol a személyszállító automobilokban kötelező lett a taxaméter. Az „önműködő viteljelzővel felszerelt bérkocsik” között 1905 táján, Berlinben elektromos modellek is felbukkantak. Íme lóhalálában a fuvarozás Spree-parti históriája!

A világháború küszöbén már kétezer taxi rótta Berlin poros, porosz utcáit. Noha lovas fiákkerek is közlekedtek a közép-európai cityben, az arany 20-as évekre már a gépkocsiké lett a főszerep. Elli Blarr személyében, tisztelhetjük 1929-től az első női hivatásosos sofőrt a fővárosban. A szakma azért ma is férfi kézben van! A második világégés alaposan megrostálta a jármű parkot Németországban.

A romos, 1949-től kettészakadt állam nyugati felében az 50-es évek gazdasági csodájának hála mind több lett a magánautó és a taxivállalkozás. Az NDK-ban, a berlini fal 1961-es felhúzása után is hiány volt leinthető, szabadjelzésű járművekből. A tipikus állami taxis Volgával gurult Kelet-Németországban. Nyugat-Berlinben és a bonni köztársaságban – akárcsak a politikusok – a nép is főleg Mercedes modellekben sietett dolgára. A koronavírus-járvány megjelenése előtt m8 ezer taxis volt a gigantikus, majd két budapestnyi területű germán fővárosban. Ezek száma 2021-re 6 ezer alá csökkent – annyi más üzletághoz hasonlóan a személyfuvarozó biznisz is bedőlt Berlinben. Talán nem végleg! 


Fotó: -a-
Lap tetejére