RSS Feed

Torinó: 19. század végi start

Mogyorósi Géza (Berlin) - 2021. 01. 02. 17:01:20 Nagyobb szöveg Kisebb szöveg Cikk küldése e-mailben Nyomtatóbarát változat

Torinó: 19. század végi start

Roberto Biscaretti di Ruffia, Carlo Racca, Emanuele Cacherano di Bricherasio, Michele Ceriano, Cesare Goria Gatti és társai 121 esztendővel ezelőtt kezdték meg Itáliában a személygékocsik gyártását. A régi szép időkre az oldtimerbarátok is szeretettel gondolnak vissza.

A Fiat (Fabbrica Italiana Automobili Torino) kilenc fős alapító teamje 1899-től ragyogó szervezői munkát végzett, így az elegáns urak négykerekű termékei Itáliát, sőt a szomszédos Franciaországot is meghódították. Az első világháború előtt már Angliába és az USA-ba is exportáltak csinos Fiatokat. Időutazás! A 20. század végének sikerautója volt a - Magyarországon is hamar népszerűvé lett - Punto. A Fiat Tipo "öccse" összesen 9 millió példányban kelt el. A 4-5 éves verdákra már pár ezer euróért lecsaphatunk az NSZK-ban.

A Fiat-Chrysler konszern (FCA) illetékesei már régesrég bejelentették, hogy lezárult az egyik legsikeresebb olasz autótípus gyártása. Az Uno utódjaként 1993-ban debütált modell bel- és külföldön egyaránt kedvelt volt. A három- és ötajtós Punto "tömegjármű" lett, míg a vászontetős kabriók ma már Dél-Európában is ritkaságnak számítanak. A széria gyártása az itáliai Melfiben 2018-ban befejeződött. Az optimista oldtimerbarátok nem siratják a kiskocsit, hiszen annak egyik "rokona" a Fiat 500-as is "feltámadt" - hála a retródivatnak. Sőt, 2020-ban már a (méregdrága) elektromos törpe is megjelent az utakon.

Míg Itáliában a hazai márkák a legkedveltebbek, addig Németországban a pöttömnyi verdák mezőnyében a VW Up a sztár - a takarékos wolfsburgi modellből havi 3-4 ezer darab kelt el a német szalonokban. Az Up mögött az előkelő második helyet a fentebb említett 500-as Fityó szerezte meg az NSZK-ban. A bronz érem az Opel Adamnak jutott. A méretesebb új gépkocsik szegmensében a VW Polo lett a bajnok, havi 4-6 ezer frissen értékesített példánnyal. A ráncfelvarráson átesett bajor-brit Minik is kelendőek és a ©koda Octavia népszerűsége 2021-ben ugyancsak töretlen Európa szívében.



Fotó: -a-
Lap tetejére