Tavasszal még pesszimista, berlini kereskedő ismerősöm a nyáron és az ősszel már rengeteg új verda eladásáról számolhatott be. A másfél évtizede hatalomra került dr. Angela Merkel köztársaságában az átlag vevő aktuálisan 13-14 millió forintért választ magának négykerekűt. Például karácsonyi ajándéknak! S 2021-ben sem az autón spórolnak majd a németek. Pláne nem azok, akik amúgy is évről-évre sok ezer eurót vakációznak el. A turizmus, mint germán tömegsport a koronavírus-járvány terjedésével összefüggésben megtorpant. Az utazásszervező irodák fekete éve ez. Sajna a jövő is nehezen tervezhető! Lesz-e például síszezon januárban az Alpokban, avagy a Tátrában? Érdemes-e befizetni földközi-tengeri hajókázásra? Legutóbbi Pestre szóló jegyem árát már visszatérítette a légitársaság, hiszen a berlin-tegeli járatom törölték. Aztán a rolót is lehúzták a főváros nyugati felében található nemzetközi légibázison. S a frissen megnyílt Willy Brandt Flughafen két leszállópályája közül is szüneteltetik az egyiken a startolást, landolást decemberben, s 2021 elején. Nincsenek turisták, üzletember is alig. Ezért hamarosan - átmenetileg? - lakat kerül a jó öreg schönefeldi reptérre is, mely pár hét óta az új BER 5-ös csarnoka.
Ennyit az „ideges-idegenforgalomról”! Kanyarodjunk vissza az Esztergomtól Kecskemétig és Győrtől Stuttgartig százezreket érintő gépkocsiipar gondjaihoz! Hazánkban, sok más államhoz hasonlóan az 5-8 millió forintos szegmensben realizálódik az értékesítések zöme. Ez a helyzet például Görögországban is. A koronás orvosi ló esete... Hiszen a dél-európai turizmus összeomlását 2020-ban nem csak a szállodások, hanem a járműforgalmazók, az autó kölcsönzők, a taxisok, s persze a benzinkutasok is megsínylették. A szárazföldön és a sok ezer szigeten rengeteg a munkanélküli, s fizető vendég alig. {Egy régi pincér viccben kérdezik, hogy mit lehet kapni az orosz étteremben vacsora után? Vodkát! Az olasz trattoriában? Grappát! És a görög tavernában? Hasmenést!}
De félre a tréfával, mert annak csak a környezetvédők örvendenek, hogy Hellászban 2021-ben is csupán kevesen engedhetik meg maguknak, hogy új négykerekűt rendeljenek. A menekültekkel együtt mintegy 11 millió lakosú, festői Görögországban a tavaszias tél sem enyhítheti az autókereskedők aggodalmát. Ha vesznek is a polgárok vadiúj kocsit, szinte csak a 20 ezer euró alatti szegmens jöhet szóba. A bajnok Toyota Yarisból is mindössze pár ezer fogyott a tartós gazdasági válsággal kínlódó dél-európai birodalomban. Dobogós még a Nissan Micra és a pöttömnyi Fiat Panda is. De erről majd egy másik, autós cikkben mesélek!
Fotó: -a-