RSS Feed

Blek frájdéj

Csontos Tibor - 2020. 11. 15. 8:00:26 Nagyobb szöveg Kisebb szöveg Cikk küldése e-mailben Nyomtatóbarát változat

Blek frájdéj

Nagyot kaszálnak e hétvégén a bécsi plázák. Elterjedt ugyanis, hogy a járványhelyzet súlyossága miatt Ausztriában bezárják a bevásárlóközpontokat. A hírek szerint az egyik belvárosi cipőbolt előtt például kétszáz méteres sor állt, lévén, hogy a lábbeliket féláron kínálták odabent. Karanténidőszakban kétségtelenül bármely cipellő hasznos holmi, de hát a pánikvásárlás az pánikvásárlás, s a pandémia egyik látványos mellékhatása.

Mi sem panaszkodhatunk, igaz, mifelénk még szóba a sem került a plázastop, ám jött a meglepő adat: egy friss felmérés szerint a  járvány ellenére is többet költenek a magyar vásárlók. A blek frájdéj első órái arról tanúskodtak, hogy az idei fekete péntek forgalma itthon több mint negyven százalékkal lesz nagyobb a tavalyinál - jelentős részben azért, mert egy-egy vásárló több terméket is a virtuális kosarába helyez. A világ legnépszerűbb telefonjának kikiáltott iPhone, OLED-tévé, laptop, automata kávéfőzőgép, hőszivattyús szárítógép, akkumulátoros csavarhúzó - ezek voltak az első órák slágertermékei november tizenharmadikának reggel hat órai nyitása után az egyik cég szerint. Tehát elkezdődött. Az ünnepi vásárlási őrület, a blek frájdéj startjával, extra raktárkészletekkel, nagy vásárlási hajrával, az év akcióival, meg minden ilyesmivel.

Tavaly már október végén elkezdtek villódzni a karácsonyi fények a plázákban, amit a pandémia egyelőre  lehalkított. A szomszédos üzletközpontban sincs még ott a Zenélő Jegesmedve Band, már tavaly sem értettem, hogy a klímaváltozás miatt olvadó jégtáblák ellenére még van kedvük dalolgatni. Helyettük itt vannak a belk frájdéj reklámjai,a  plakátok, e-mailek, amelyek már a karácsonyt megelőző őrült vásárlási láz első jelei. 

Ezúttal is mindenről Amerika tehet. Az Egyesült Államokban ugyanis a hálaadás csütörtöki napját követő pénteken már elkezdődött a karácsonyi nagybevásárlás és az ezzel járó hatalmas forgalom és közlekedési dugók miatt a philadelphiai rendőrök ezt a napot Black Friday-nak keresztelték át. A kifejezés idővel átszivárgott a kereskedelembe és menthetetlenül azonossá vált a karácsonyi vásárlási őrület beindulásával. A nagy csali pedig az volt, hogy az üzletek a nap huszonnégy órájában nyitva tartottak, zuhantatták az árakat, még a tévében is benne volt, hogy a népek ott táboroztak az áruházak bejáratánál, hogy nyitáskor elsőként rohanják meg a pultokat, hogy azután mint turis ruhabála mennyiségű cuccal hosszú, tömött sorokban várakozzanak a pénztárak előtt. Majd ez a Black Friday az Újvilágból az óceánon átszivárgott a Régivilágba, s persze, elérte a magyar határokat is. S a Perzsa-öböl partján húzódó Dubait is: ott Yellow Fridayt, azaz Sárga Pénteket hirdettek,mint az év legnagyobb vásárlási akcióját, nyilván a sivatagi homok színe miatt. 

A Black Friday nem más, mint a karácsonyi vásárlási tömegpszichózis jól kitalált ízfokozója. Vásárlási szenvedéllyel fűtött nap, pompás eufemizmus a karácsony hangulatát tönkre vágó fogyasztási, vásárlási, pénzköltési őrületre. Azért ne dőljünk be ennek a kereskedelmi trükknek sem. Az egyik reprezentatív felmérés szerint a magyarok több mint a fele véli úgy, hogy a kereskedők ilyenkor sokszor megtévesztik a vásárlókat és abban is biztos, hogy a Fekete Péntek nem más, mint a felesleges kiadások dzsungele. Sűrű és áthatolhatatlan dzsungele. 

Egyszóval elkezdődött a karácsonyi neurózis, csak bírjuk idegekkel, s persze, pénztárcával, bankkártyával. S persze arcmaszkkal, gumikesztyűvel.

Fotó: kreativjatek.hu
Lap tetejére