RSS Feed

Az ingyenparkolás haszontalanságáról

Dalia László - 2020. 11. 16. 8:00:48 Nagyobb szöveg Kisebb szöveg Cikk küldése e-mailben Nyomtatóbarát változat

Az ingyenparkolás haszontalanságáról

Ingyen lehet parkolni, a kormánynak erre is volt gondja, szóljon a nagy népi hurrá. Hogy aztán mihaszna, arról azért váltsunk néhány szót. Leginkább úgy tűnik, az önkormányzatok szopatásáról szól a történet, mert egyébként semmi értelme, még a szolgalelkű polgármesterek is zavarban vannak, ha védeni kéne ezt a földöndkivüli rendelkezést.

Nincs épeszű magyarázat, tehát ne is próbáljunk keresni. A minap Zacher Gábor, a nemzet toxikologusa azt találta mondani, hogy az "ingyenparkolás halál" és nem nagyon túlzott. Budapesten napközben nem lehet megállni, még azoknak sem, akinek a lakóhelyükön, saját kerületükben ingyen lehetne parkolni. És ha megállnék, mert azon a helyen dolgom lenne, hiába szeretném leróni a parkolási díjat, nincs hely, hiszen mindenki kiállt a garázsból, a fészerből és bejött vidékről a városba, hiszen szabad a gazda. Már rég nem érdekes, hogy óránként 300-400 forintot kéne kifizetni, mert ha nincs hely, akkor pénzért sincs. Borul a bili, de Orbán Viktos még életében nem fizetett parkolásért, tehát fogalma sincs, milyen kalamajkát okozott. Lehet, hogy egyszer ezek az unpraktikus dolgok okozzák majd a vesztét, hiszen fogalma nincs a nagy magyar valóságról, ellenben minden nap bejelent valami nagy okosságot, amit az éjjel megálmodott.

Egyetlen dolog szól az ingyenparkolás mellett, hogy járvány idején könnyű legyen megállni és ne kelljen aprópénzt kajtatni, hogy fizetni tudjunk. Ám Budapesten például túl sok az autó, túl kevés a parkoló, így a parkolási díjnak jótékony hatása is van, hogy csak az áll meg, akinek matricája van, vagy sürgős dolga, tehát akár óránként 500 forintot is megér a leállás. Most nincs efféle szűrő, ha öt kört megyek, akkor sem találok szabad parkolót, miközben jogom lenne a lakásom környéken megállni. Tehát csak egyetlen indok van az ingyen parkolásnak, hogy az önkormányzatok utolsó bevételi forrását is elzárják. Eger polgármestere Mirkóczki Ádám elmondta, hogy az autósok nem éltek, hanem visszaéltek a lehetőséggel. Sokan tárolták az autóikat napokon keresztül a parkolókban, még kevesebb parkolóhelyet hagyva másoknak, és rendszeressé vált a zöld felületeken és a tilosban való parkolás is, és mellesleg már a tavaszi ingyenes parkolás is 65 millió forint mínuszt okozott a városnak. 

Budapesten járnak a legtöbben autóval, itt alakulnak ki a legnagyobb dugók, itt szennyezi leginkább a levegőt a sok autó, és persze a fővárosnak van a legnagyobb bevétele a parkolásból. A fővárosi autósok ötöde hetente 30 percnél több időt tölt el parkolóhely-kereséssel, a forgalomban részt vevő autósoknak pedig a 30 százaléka épp parkolóhelyre vadászik. A Tóth József vezette XIII. kerület a parkolás ingyenessé tételét nem is járvány elleni intézkedésnek tekinti, hanem politikainak. Ez a döntés Angyalföldön idén 400-500 millió forint bevételkiesését okoz. Egyesek szerint "olyan ez, mint az influenzaoltás: ingyenessé tették, pedig nincs is." Ja, a miniszterelnöknek még jutott, de ez egy ilyen ország.

Fotó: Almássy Aurél
Lap tetejére