RSS Feed

1935: Toyota A-1

Mogyorósi Géza (Berlin) - 2020. 11. 16. 8:30:07 Nagyobb szöveg Kisebb szöveg Cikk küldése e-mailben Nyomtatóbarát változat

1935: Toyota A-1

Éppen 85 esztendeje mutatták be a legelső Toyotát. Exportálni, csak a világháború után kezdték a típust: 1952-től hajózták be külhoni kikötőkbe. Különösen az európai piac meghódítása bizonyult kemény diónak. De 1963-ban már az öreg kontinensen is szalonokat nyitott a Toyota Motor Corporation. Magyarországon főleg a rendszerváltás után lett divatos a márka.

Genfben sem idén márciusban nem volt, sem 2021-ben nem lesz nemzetközi jármű show. Addig is, amíg – talán – másfél esztendő múlva újfent Svájcba rohannak az autóbarátok, vessünk egy pillantás egy legendás távolkeleti márkára! Ha nem tombol éppen a koronavírus-járvány, mint napjainkban, akkor évente több, mint 10 millió Toyota emblémás új járművet értékesítetnek világszerte. Az ezüstérmet a 21. század elején VW szerezte meg, lekörözve a General Motors eladásait. A japán-német-amerikai autóháború a jövőben is folytatódik. Hamarosan, tán megint hétről-hétre újabb nemzetközi vásárok kényeztetik a publikumot. Ám 2020 a járműgyártók és kereskedők fekete éve!

Picurka járműhistória. A két világháború között, a gazdasági krízis kellős közepén alapította meg Sakichi Toyoda úr (így „d”-vel írta a nevét!) a TOYOTA AUTOMATIC LOOM WORKS LTD. automobil részlegét. A  nagyközönségnek 1935-ben prezentálták Japánban a legendás A-1-es modellt. Hamarosan eldördültek a fegyverek. A japánok számára az amerikai atombombák tettek pontot a véres csatározásokra. A hetvenöt esztendeje befejeződött második világháború pokla rengeteg – békeidőben kifejlesztett – típus életében jelentett megtorpanást: így volt ez Európában a VW Bogár és az Opel Kadett esetében is. A Toyota üzemeiben a nagyszériás gépkocsi termelés a harcok és az atomtragédia miatt csak 1947-ben indulhatott meg. Az „SA” jelzést kapott jobbkormányos kisautó különösen a szigetországban volt népszerű. 

A legelső Toyotákat 1952-től hajózták be külhoni kikötőkbe. Különösen az európai piac meghódítása bizonyult kemény diónak. De 1963-ban már az öreg kontinensen is szalonokat nyitott a Toyota Motor Corporation. Az áttörő sikert – a ma is kedvelt – Corolla széria 1966-os bemutatkozása, majd a (Corolla alvázára épített) csinos sportkupé, a Celica 1970-es debütálása hozta meg. A 21. században Földünk több, mint másfélszáz államában (köztük a 80-as évek óta Magyarországon is mind nagyobb darabszámban) közlekednek már Toyoták – a kiskocsitól a luxus (Lexus) limuzinokon keresztül a dzsipekig igen tarka a 85. születésnapját köszöntő „Made in/by Japan” márka palettája.


Fotó: -a-
Lap tetejére