RSS Feed

Fiat – dicső múlt

Mogyorósi Géza (Berlin) - 2020. 11. 12. 9:37:18 Nagyobb szöveg Kisebb szöveg Cikk küldése e-mailben Nyomtatóbarát változat

 Fiat – dicső múlt

A koronavírus-járvány terjedését megsínylette az itáliai járműipar is. Míg e hetekben már az EU-ban értékesített új kocsik 5-6 százaléka torinói modell, addig márciusban és áprilisban 3 százalékra zuhant a kvóta. Mi tagadás a 21. században hazánkban is megcsappant az érdeklődés az olasz típusok iránt. Fiatot még csak-csak látni, de Lancia és Ferrari sehol!

 A Lengyelországban, Szerbiában összeszerelt retró Fiat 500-as sikerét, az újabb változatok népszerűségét leszámítva, csak az igen derűlátó kereskedők bíznak 2020 nyarán az olasz márkák gyors feltámadásában. Jó hír viszont, hogy a modern, 7 millió forint alatti új Fiat Tipo már Magyarországon is felbukkant. Pillantás a múltba! Bő félévszázada toplistás volt az „Év autója” viadalban az Autobianchi Primula, majd  '67-ben a Fiat 124-es győzelme okozott örömöt Itáliában. A magyar járműbarátok akkoriban aligha sejthették, hogy az olasz „bajnok” szovjet adaptációja, a Zsiguli egyszer főszerephez jut a hazai közlekedés korszerűsítésében. A  Merkurnál '71 nyarától lehetett átvenni a Zsigákat/Ladákat.

A Fiat 125-ös ezüstérmes lett 1968-ban – e remek típus lengyel verziója ugyancsak gyorsan népszerűvé vált a KGST-tagországokban, s más régiókban is. Majd a torinói 128-as lett a sztár – Jugoszláviában a Zastava Skala született meg e sportos járgány balkáni testvérmodelljeként. 1972-ben a Fiat 127-es kapta az „Év autója” címet, s ez lett a sorsa később a Lancia Delta-nak is. A Fiat Uno 1984-es diadala egy hosszú életű típus bemutatkozása volt. Ám hiába győzött '89-ben a Tipo – a VW Golf uralta kategóriában nem lehetett igazán sikeres az új „Fityó”. Ez volt az 1996-ban nyertes Fiat Bravo/Brava tragédiája is!  

Fotó: -a-
Lap tetejére