RSS Feed

Libernyákos Libero. Illibero

Csontos Tibor - 2020. 10. 14. 8:00:08 Nagyobb szöveg Kisebb szöveg Cikk küldése e-mailben Nyomtatóbarát változat

Libernyákos Libero. Illibero

A huszadik ARC-plakátkiállítás egyik sztárja az a pályamű, melyen testet ölteni látszik a Libernyák-ige: az alkotás az eldobható pelenkát gyártó cég betűtípusával, színvilágával, dizájnjával hirdeti új termékét Libernyák Newborn márkajelzéssel, a Könnyű álmot hozzon a szél szlogenjével. Nekünk ugyan már sem könnyű, sem nehéz álmaink nincsenek, már nagyokat álmodni sem merünk, csak nagy anyagcseréinkre vagyunk kárhoztatva, mert szar a helyzet.

A plakátművesek megint csak azzal szembesítenek bennünket. hogy rosszkedvű országban élünk, s miközben végignézzük az idén az újbudai Bikás parkban, a metróállomás mögött felhúzott és  november elsejéig látható szabadtéri ARC-plakátkiállítást, azt vesszük észre, hogy sokszor az arcunkra fagy a mosoly, s bármennyire is zseniális egy-egy plakátmű, már röhögni sincs kedvünk. Az idei plakátkiállítás, csakúgy, mint a korábbiak, egy különleges sziget a szárazföldön. Rendhagyó, képes hangulatjelentés az utca művészetének, a plakátművességnek a segítségével. Az itt és most élés összes nyomottságával, kínjával, mosolyával és mosolytalanságával, egy rosszkedvű országban élők magán közérzetével. A 2020-ban készült ARC-plakátok kalligrafált lakmuszpapírok arról, hogyan élünk, mit gondolunk arról, hogy miről mit akarnak gondoltatni velünk.

Mert ugye, nem mindegyikünknek van narancsprés a fején, miként az egyik pályamű politikusportréján látható, de kapott itt még bérelt portréhelyet ama, Bill Gates-t is túlszárnyaló üzleti ember, akinek - belátható jövőként - az arcképe felkerült az új húszezer forintosra. Is. A sportot ezúttal nem stadionok - miniszteriális szóhasználattal fedett sportlétesítmények - képviselik, hanem az elmaradt tokiói versengésekre utaló olimpiai karikák, melyek között két méteres távolságot írnak elő, és egy váltófutás jelenete: a futók kesztyűben adják tovább a stafétabotot. 

S persze megjelenítették az idei esztendő talán legnagyobb  nyilvánosságot kapott háztartási eszközét, a vasalódeszkát, amely ezúttal a lassan-lassan magántulajdonná váló Balaton habjaiban látható, rajta egy nebulóval és az őt imigyen úszni tanító, még nem Covid-vírusos tornapájdagágásszal. Apropos, Balaton! Az egyik pályamű Balaton alakú lángossal rukkolt elő, Jó étvágyat a nyerteseknek! jókívánsággal. A Kevesebb Adria-Több Balaton! szlogen szülte azt a pályaművet is, melyen tízemeletes épületekből álló panelrengeteg látható eme szövegű hatalmas molinóval: Idén sem láttuk a tengert. 

S bár maradt még plakátosítani való a tavalyi klímariadóztató tematikából is: Nincs másik! - olvasható a kozmosz végtelenségében árválkodó földgolóbis portréja mellett, a mostani ARC gyakori témája a Balaton bekebelezése, az Index bedőlése, a konzultálás. Az egyik arcos Nemzeti Plakátkonzultációt is útjára indított az alábbi kíváncsiskodással: Ön egyetért-e azzal, hogy a magyar kormány maga vegye kézbe a dolgokat és egyedül számolja fel a menekült-, a klíma- és a vírusválságot, mely erőfeszítésében jelentősen akadályozná az országgyűlési választások megtartása? S persze a vírus is "elhatalmasodott" a plakátokon. Az egyik pályamű magyar levegőbe magyar vírust követel, a Magyar Szent Korona vírus feltüntetésével, s jellemzően "vírusos' plakát nyerte el a zsűri első díját. A Szerelem a koronavírus idején című plakát férfi és nő látható, ikermaszkkal az arcukon. 

A szervezők az idén a Hova tovább? hívószókkal szólították meg a pályázókat, szabad gondolkodást és zseniális vizuális ötleteket kérve tőlük arról, mibe kapaszkodnak most, amikor megfordult körülöttük a világ: Vakcinákba? Távolságtartásba? Lélegeztetőgépekbe? Mentőcsomagokba?  És mi mibe kapaszkodjunk? 





Fotó: -a-
Lap tetejére