RSS Feed

Svéd dugódíj parkoló nélkül

Dalia László - 2020. 10. 09. 8:00:27 Nagyobb szöveg Kisebb szöveg Cikk küldése e-mailben Nyomtatóbarát változat

Svéd dugódíj parkoló nélkül

Olvasom, hogy a budapesti városházán a dugódíjon gondolkodnak, sőt Dorosz Dávid főpolgármester-helyettes ez ügyben már tárgyalt is stockholmi kollégájával, miután tanulmányozta az ottani rendszert. Igaz, mondja Dorosz, az nem másolható le teljesen, adaptálni kell. S lesz társadalmi konzultáció és próbaidőszak is. Nos, ez utóbbi a kerékpár sávos történet után nem nyugtatott meg.

A Népszavában volt szerencsém elolvasni a svéd dugódíj modellt, amelynek a költségét a svéd állam állta, s bizony az a 100 milliárd forint ott sem számít aprópénznek. Vajon Orbán, aki inkább elvesz Budapesttől, sem mint adna, szó nélkül átutalja majd Karácsonynak ezt a kis pénzt? Aligha. Nos, a svéd fővárosnak a kamera rendszeren kívül két komoly tétel nyomta meg a költségvetését. Az egyik a 200 elektromos busz beszerzése volt, a másik a P+R parkolók építése. Vajon mire gondolt Dorosz, mi nem adaptálható a svéd modellből, mert ezt elfelejtette elárulni?

Budapest amúgy szűkös büdzséjét sem a kamerák, sem a buszok beszerzése nem fogja megrendíteni, ám a P+R parkolók már fenn akadnak a torkán. Hogyisne, amikor egyetlen tollvonással, az autósokkal való egyeztetés és a valódi helyzet felmérése nélkül a Nagykörúton és az Üllői úton is elvettek egy sávot a bicikliseknek és borítékolták a dugókat. Egyetlen P+R parkolót nem építettek, s nem is beszélnek róla. Holott egy efféle lépésnek csak akkor lett volna értelme és indoka, ha az autósok jó része, képes Budapest előtt leparkolni. Ám az utóbbi években a Kelenföldi metró megállón kívül sehol sem építettek ingyenes parkolókat, s nem is tervezik. Az egyoldalú lépések mindig visszaütnek, és Dorosz súlyosan téved, amikor azt állítja, hogy "egy ilyen átalakítás kényelmetlenséggel jár, de ez majd idővel feloldódik kellő türelem és egymásra figyelés esetén". Ez rossz duma, hiszen ha valaki nap, mint nap dugóban áll, nem tudja elkerülni a Nagykörutat és az Üllői utat, mert be kell jönnie a városba, azt nem lehet türelemre inteni. Az káromkodni fog és megutálja az város ellenzéki vezetését. Ha a városatyák az irreális zöld utat megpróbálják ráerőltetni a népekre, ezúttal az autósokra, abból zöldség lesz. Láttunk már hasonló példákat, amikor szelektív gyűjtésre biztatták a népeket, s aztán mikor azt látták, hogy a kukás összeönti a normál szeméttel, akkor sokan feladták.

Csodálom, hogy Karácsony embereiben annyi kétséget sem ültetett el a tiltakozás, hogy legalább végiggondolják, hogyan lehetne enyhíteni a  helyzeten, némi rugalmassággal. Egy ötletem mindenképp lenne. Tél jön, hó esik és jönnek az ünnepek, ahogy azt a Piramistól tudjuk, kevesen fognak biciklizni. Legalább novembertől áprilisi felfüggeszthetnék a két problémás bicikli sávot. Nem mintha közben tudnának építeni 4-5 hatalmas P+R parkolót, de így nem tűnnének csökönyös szamárnak...

Fotó: Almássy Aurél
Lap tetejére