RSS Feed

Lehet-e munkahelyi baleset a home office-ban?

Koczka Máté - 2020. 09. 14. 17:05:45 Nagyobb szöveg Kisebb szöveg Cikk küldése e-mailben Nyomtatóbarát változat

A koronavírus-járvány kitörése óta rengeteg cégnél álltak át az otthoni munkavégzésre elővigyázatossági okokból. Ugyan a home office nagyobb népszerűségnek örvend, mint korábban bármikor, fontos tudni, hogy nem azonos a távmunkával.

Utóbbiról a Munka törvénykönyve rendelkezik, melynek értelmében egy rendszeresen otthonról folytatott tevékenységről van szó, ellentétben a home office-szal, amely átmeneti időszakra vonatkozik. Utóbbit csak 44 napra rendelheti el egyoldalúan a munkáltató, az ennél hosszabb home office-ban történő foglalkoztatáshoz a munkavállaló beleegyezése is szükséges.

A koronavírus-járvány első hulláma és az ezzel járó kijárási korlátozások azt eredményezték, hogy a vállalkozások körében minden eddiginél népszerűbb lett a home office, különös tekintettel azokra a munkakörökre, ahol a napi munkavégzés számítógép előtt zajlik. 

„A home office munkavégzés feltételeit érdemes szabályzatba foglalni és ezt előre egyeztetni a munkavállalóval. Fel kell hívni a munkavállaló figyelmét az otthon történő biztonságos munkavégzés szabályaira is. Abban is érdemes a munkavállalóval előzetesen megállapodni, hogy a munkáltató által a munkavállaló részére a home office munkavégzéshez biztosított eszközök használhatók-e magán célra vagy nem, és hogy azokat hol és milyen módon kell tárolnia, hogy az adatbiztonság biztosítva legyen” – magyarázta a szakértő, Kiss Marianna, a MASC Kft. ügyvezetője.

Munkahelyi balesetnek is minősülhet, ha home office közben ér bennünket baleset

Kiss Marianna arra is felhívta a figyelmet, hogy nem egyszerű feladat annak elbírása, hogy egy home office alatt történt baleset valóban munkahelyi balesetnek minősül-e, mert a home office munkavégzésre vonatkozóan jelenleg nincs törvényi szabályozás, az a sajtóhírek szerint most készül, ezért addig is a Munka törvénykönyvének rendelkezéseit kell alapul venni.

A távmunka keretében történő munkavégzés eleve távmunkaszerződés alapján jön létre. Kizárólagosan és rendszeresen otthonról, számítógépen végzett munka, amelynek eredményét elektronikusan továbbítják. A home office egy átmeneti időszakra szól, ezt a munkáltató 44 napra rendelheti el egyoldalúan, amennyiben továbbra is szeretné a home office munkavégzést alkalmazni, a munkavállaló beleegyezése is szükséges hozzá.

Minden egyes home office alatt történt balesetet alaposan ki kell vizsgálni, és ehhez elsősorban azt a szabályzatot kell figyelembe venni, amit a vállalat megalkotott az otthoni munkavégzésre vonatkozóan. 

„Mindig azt kell vizsgálni, hogy a baleset az otthoni munkavégzés során vagy azzal összefüggésben történt-e. Ha a munkavállalót munkavégzés közben a számítógép meghibásodása miatt megrázza az áram, az munkabaleset lesz, viszont ha kimegy a konyhába, mert munkavégzés közben levest is főz, és azt meg kell kevernie, közben pedig leforrázza magát, akkor az nem lesz az” – fogalmazott a MASC Kft. ügyvezetője.

Érthető tehát, hogy ebben az időszakban a belső céges szabályozások kialakítása rendkívül fontos. Ehhez érdemes külső szakértőket is bevonni, akik hatékonyan tudnak segíteni, ismerve az adott munkáltató tevékenységének sajátosságait.

A MASC Kft. a 18 éves működése alatt gyűjtött tapasztalatai és munkatársainak kiemelkedő szaktudása alapján megbízható szakmai partner tud lenni e témakörben is.

Lap tetejére