RSS Feed

Biciklivel Budapest körül

Dalia László - 2020. 09. 13. 8:00:47 Nagyobb szöveg Kisebb szöveg Cikk küldése e-mailben Nyomtatóbarát változat

Biciklivel Budapest körül

A közlekedés egy kollektív társasjáték, amelynek nemzetközi szabályai vannak, de sokan nem ismerik és nem is tartják be. A fél országnak nincs is jogosítványa, a gyalogosnak és a kerékpárosnak nem kell. Közülük többen úgy is közlekednek, mintha semmilyen szabályt nem kéne követniük. Budapesten amúgy is régóta dugók uralják a hétköznapi forgalmat, s az újkori bicikli sávok most ebbe rondítottak bel

Az autós védve van, dobozban ül, amely egy ütközésnél több-kevésbé, a sebbességtől függően, óvja a testi épségét. Ám amikor szemből vagy hátulról hirtelen elé kerül egy biciklis, úgy érezheti, hogy bekerítették, könnyen elütheti a másikat. Számtalanszor éreztem így, miközben a biciklis nem is gondolt arra, hogy mennyire sebezhető, pedig ő húzza a rövidebbet, ha elgázolják. Nem is értem, hol vesztették el a veszélyérzetüket, amikor elég volna a közlekedési híreket elolvasniuk, rengeteg a kerékpáros baleset. Hihetetlen bravúrokat engednek meg maguknak olykor, s csak a szerencsén és az autós ügyességén múlik, hogy nem történik baleset. Persze, nem szeretnék hülyeségeket kitalálni, mondjuk, hogy kötelezzék őket KRESZ vizsgára. Ám  annak már ideje volna, hogy legalább a gimnáziumokban, szakiskolákban kedvezményesen jogosítványt szerezhessenek. Az én időmben, az MHSZ nevű szervezet szinte ingyen biztosította ezt, s lényegesen több fiatal szerzett jogosítványt iskolaidőben. Hogyan történhet meg, hogy rosszabb ma a helyzet, mint az előző rendszerben?

Az ellenzéki budapesti vezetők ugyanabba a csapdába estek, amit a regnáló kormány tíz éve hatalomgyakorlásnak gondol, tehát csak semmi egyeztetés, mi mindent jobban tudunk. Igaz, Karácsonyék nem mondtak ilyet, de a kerékpár sávok ügyében utólagos közvéleménykutatásokkal próbálják pótolni az elmaradt tesztelést. Az persze vicces, amikor ezt Fürjes Balázs kéri számon, mintha a mögötte lévő kormány valaha is egyeztetett volna bármiről is. Mindenesetre a járvány első hulláma jó idő volt kisérletezni, de az a baj, hogy nem sokat okult belőle a fővárosi csapat. Az ugyanis hamarjában kiderült, hogy a Nagykörút meghal, ha egyetlen sáv marad az autósoknak. A járvány csillapultával, pedig többek között már az Oktogontól a Nyugatiig állt a kocsisor. A pöfékelés, mint tudjuk nemcsak az autósok idegeit terheli meg, hanem a levegőt is, tehát a gyalogosok és kerékpárosok tüdejébe is eljut. 

Budapest már rég megtelt, s a korábbi városatyák sem tettek ellene semmit. Demszky bevállalta a dugódíjat, de az utódja sem merte bevezetni. És egyikük sem épített P+R pakolókat a város szélén, tehát a 15-20-25-30 kilométeres körből, az agglomerációból bejáró autós nem parkolhat le Kelenföldnél, az Örs vezér téren, Budakeszin, hogy átváltson tömegközlekedésre, pedig a többségük szívesen megtenné. Én vagyok rá a legjobb példa, utálok bejönni a városba, de nincs más lehetőségem, nincs alternatíva. Ezek után a bicikliseknek kedvezni egyoldalúan hatalmas butaság. Most azt az apróságot már nem is említeném, hogy ősz van, jön a tél, hányan is fognak majd áprilisig a Nagykörúton vagy az Üllői úton biciklizni? Sosem késő belátni, hogy a szép, zöld álmok sem jönnek be mindig...



Fotó: Almássy Aurél
Lap tetejére