RSS Feed

Berlin: micsoda taxis sztori!

Mogyorósi Géza (Berlin) - 2020. 09. 04. 17:05:36 Nagyobb szöveg Kisebb szöveg Cikk küldése e-mailben Nyomtatóbarát változat

Berlin: micsoda taxis sztori!

A német főváros volt az első európai metropolisz a 19. század végén, ahol a személyszállító automobilokban kötelező lett a taxaméter. Az „önműködő viteljelzővel felszerelt bérkocsik” között 1905 táján, Berlinben már elektromos modellek is felbukkantak. Lássuk lóhalálában a fuvarozás németországi históriáját!

A világháború küszöbén már két ezer taxi rótta Berlin poros, porosz utcáit. Noha lovas fuvarozók is közlekedtek a Spree-metropoliszban, az arany 20-as évekre már a gépkocsiké lett a főszerep. Elli Blarr személyében, tisztelhetjük 1929-től az első női hivatásos sofőrt a fővárosban, ahol a szakma azért ma is férfi kézben van! A második világégés alaposan megtizedelte a jármű parkot Németországban.

A romos, 1949-től kettészakadt közép-európai állam nyugati felében (NSZK) az 50-es évek gazdasági csodájának hála mind több lett a magánautó és a taxi vállalkozás is. Az NDK-ban, a berlini fal 1961-es felhúzása után is hiány volt leinthető, szabad jelzésű járművekből. A tipikus állami taxis Volgával gurult Kelet-Németországban. West-Berlinben és a bonni köztársaságban – akárcsak a politikusok – a nép is főleg Mercedes modellekben sietett dolgára. A koronavírus-járvány megjelenése előtt mintegy 8 ezer taxis volt a 3,8 milliós germán fővárosban. Ezek száma szeptemberre 6 ezer alá csökkent – annyi más üzletághoz hasonlóan ez a személyfuvarozó biznisz is bedőlt Berlinben. Talán nem végleg!






Fotó: -a-
Lap tetejére