RSS Feed

Olasz-orosz biznisz: Zsiga

Mogyorósi Géza (Berlin) - 2020. 09. 04. 12:21:09 Nagyobb szöveg Kisebb szöveg Cikk küldése e-mailben Nyomtatóbarát változat

Olasz-orosz biznisz: Zsiga

Tombol a nyár: addig is, amíg 2021 márciusában megnyitja kapuit – talán – a következő genfi show, vessünk egy pillantást a Kádár-medencébe! Hazánkban már egy Trabanttal, pláne Wartburggal is királynak érezhette magát a polgár, hát még egy Zsigával, netán egy valódi, nyugati verdával!

Amióta elmaradt a tavasszal a 90. Nemzetközi Autószalon a Genfi-tó partján, más városokban is sorra mondják le a jármű szakkiállításokat. A kereskedők is csak hüledeznek, hogy mennyire visszaesett a koronavírus-járvánnyal összefüggésben 2020-ban a régi és új modellek forgalma. Addig is, amíg jövő  márciusában megnyitja kapuit – talán – a következő genfi show, vessünk egy pillantást a Kádár-korszakba! Hazánkban már egy Trabanttal, pláne ©kodával is királynak érezhette magát a polgár, hát még egy igazi nyugati verdával! Az oldtimer rajongók a 21. században is fejben tartják, hogy a hatvanas évek derekán az Austin 1800-as, majd 1966-ban a korát megelőző stílusú Renault 16-os lett az „Év autója” az öreg kontinensen. Aztán '67-ben a Fiat 124-es „Car of the Year” díja okozott örömöt Itáliában.

A magyar járműbarátok anno aligha sejthették, hogy az olasz „bajnok” modell szovjet adaptációja, a Zsiguli egyszer főszerephez jut a hazai közlekedés korszerűsítésében. Pedig így lett! A  Merkurnál '71 nyarától lehetett átvenni a Zsigákat. A korábban „Év autója” díjat kapott négyajtós, ötüléses dél-európai kedvenc tervei alapján összeszerelt szláv családi limuzint, (a még dögösebb, lengyel 125-ös Polski Fiat riválisát) hamar megkedvelték a hazai, cseh, keletnémet stb. autóbarátok. A Zsiguli, majdan Lada márkajelzéssel a KGST-birodalom határain túl is elterjedt. Ám akkor már, a sportos Fiat 127-es (1972), és a kényelmes Audi 80-as (1973)  voltak az autós zsurnaliszták kedvencei.


Fotó: -a-
Lap tetejére