RSS Feed

2020 nem a rágógumi éve lesz

Mixonline - 2020. 08. 05. 15:43:05 Nagyobb szöveg Kisebb szöveg Cikk küldése e-mailben Nyomtatóbarát változat

2020 nem a rágógumi éve lesz

Ez volt az egyik summázata a minapi Rágógumi Kerekasztalnak, amelyet a Magyar Édességgyártók Szövetsége rendezett, stílusosan a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeumban. S amelyen igyekeztek felvázolni a rágógumi történetének következő ötezer évét. A régészeti leletek szerint ugyanis az emberiség már legalább ötezer éve rágózik. Magyarországon csak ötven éve gyártják, azelőtt csak importból vagy nyugati turistautakról lehetett csak mifelénk beszerezni. A magyar golyórágó termelés nagyobbik része exportra ment. Napjainkban szerte a világon évente egymillió tonna rágógumit rágnak el.

Első ránézésre meghökkentőnek tűnt a kerekasztal témája, de kiderült, hogy a rágóguminak szezonja van, pontosabban a rágóguminak mindig szezonja van. Az első igazi szezonja Magyarországon 1970-ben volt, köszönhetően annak, hogy a Csemege Édesipari Vállalat gyárában 1969 óta francia gyártósorok kezdték ontani a golyóformájú echte magyar rágót, amelyből sosem volt elég, mert a hazai igények kielégítése mellett számtalan országba exportáltuk: az amerikai kontinensre, Ausztráliába, Nyugat-Európába, Ázsiába. Ezért itthon időnként hiánycikké vált a rágó a boltokban. Később a kereskedelemben már megjelentek a legnagyobb cégektől importált klasszikus, amerikai stílusú drazsé- és laprágók.

A rágógumi a Coca Colához, a Pepsihez hasonlóan nálunk is nagyot durrant, különösen azután, hogy a felfújható változatát is piacra dobták. Eleinte szinte státuszszimbólumnak számított, a gyufa- és zsilettpenge címkéhez hasonlóan  a rágógumi címkét is gyűjteni kezdték, a legnépszerűbb a Turbó autós és a Donald kacsás volt, s azzal is reklámozták, hogy helyettesíti a fogmosást. A bubble gum és a chewing gum élvezeti és közszükségleti cikké vált, sőt összefüggésbe hozták a viselkedéskultúrával is. A dubai metrón például piktogram figyelmeztet a rágógumizás, különösen felfújásának tilalmára. 

Dr. Török Róbert, a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum igazgatóhelyettese a rágógumi történetéről beszélt

A megszokott lapos rágók mellett jelent meg a magyar golyórágó, amely korábban gumibotot formázó csomagolást kapott. Ám ezt idétlennek, politikailag ízléstelennek tartották, ekkor jött a képbe a furulyás és az esernyős csomagolás, de megjelent a cigaretta alakú rágógumi, a legújabb magyar termékek között pedig ott van a gyorséttermek sültkrumpliját formázó rágógumi is, persze nem burgonyaízesítéssel. S ha már az íznél tartunk: az Egyesült Államokban a borsmenta íz, Európában a tutti-frutti íz dívik. Nálunk a legnépszerűbb ízesítés a borsmentás, a mentolos és a gyümölcsös. 

Benke Anna, a Chocco Garden üzletfejlesztési igazgatója és
Sánta Sándor, a Chocco Garden ügyvezetője, a Magyar Édességgyártók Szövetségének elnöke

A kerekasztalon érdekes adatok is elhangoztak. Sánta Sándor, a Chocco Garden ügyvezetője és a Magyar Édességgyártók Szövetségének elnöke például elmondta, hogy szerte a világon évente egymillió tonna rágógumit rágnak el, a termék legnagyobb piaca pedig Ázsia. A robbanós bubble gum a fogyasztás harminc, a hagyományos chewing gum pedig a hetven százalékát teszi ki. Ez az arány Európában 91 százalék a chewing gum javára. A legnagyobb "rágó nemzetek" toplistáját az USA, Kína, India,Mexikó és Brazília vezeti. Az Egyesült Államokban például évente 154 ezer tonna rágógumi fogy. Magyarországon évente húsz milliárd forintnyi rágógumit rágunk el, nálunk a legnépszerűbb ízesítés a borsmentás, a mentolos és a gyümölcsös. S megjelentek a nikotinpótló rágók, vitaminokat tartalmazó, antistressz rágógumik is. 
Benke Anna, a Chocco Garden üzletfejlesztési igazgatója elmondta, hogy gyáruk az egyetlen, klasszikus rágógumit gyártó cég itthon és a régióban. Húsz országba exportálnak, többek között Kanadába, Japánba, Izraelbe, a skandináv országokba, Dél-Afrikában pedig még a csokimikulásuk is népszerű. 

A COVID járványa nagyot ütött a rágópiacon. Mivel a rágófogyasztás legalább  hatvan százalékaa „házon kívüli”, továbbá a vásárlások impulzívan a pénztárak környékén kitett pultoknál történik, mind a sok otthon maradás, mind pedig az online vásárlás előretörése negatívan érintette ezt a termékkategóriát.

Bár a jelenlegi egy nehéz időszak a rágót termelők számára, ők előre, a következő ötezer évre tekintenek. Az innováció nem áll meg, a legújabb termékfejlesztések a különböző ásványi anyagokkal, nyomelemekkel, egyéb táplálék kiegészítőkkel dúsított termékekről szólnak. Ezek nemcsak a rágózás élvezetét adják, de egészségesek s finomak is. Ebből a szempontból például a cukormentes rágók mindig is az édesipar kifejezetten egészséges termékcsoportját alkották, hiszen a rágás javítja a szájhigiénét, erősíti a fogakat, rágóizmokat és számos esetben relaxál is. Jelenleg Magyarországon három cég uralja elsősorban a piacot. A Budapesti Édesipari Vállalat egykori üzemének utódja, a magyar tulajdonban álló szabadszállási Chocco Garden, amely itthon gyárt mind belföldre, mind pedig exportra, valamint a klasszikus Wrigley's márkát birtokló MARS és a Halls valamint Trident brandeket is jegyző Mondelez.
A Magyar Édességgyártók Szövetsége bízik az 5.000 éve fogyasztott rágó következő 5.000 évében, a rágógyártók válaszaiban, az innovációban és a fogyasztók új típusú megszólításában az online és az offline világban egyaránt.

 
A Dollárpapa (1954) című film jelenetében az Amerikából hazatért címszereplő azt mondja a rágógumiról, hogy nem lenyelni, hanem rágni


A Magyar Édességgyártók Szövetségéről

Az 1992-ben alapított, jelenleg 24 taggal rendelkező Magyar Édességgyártók Szövetsége (MÉSZ) a minőségi, örömmel és mértékkel fogyasztott édességek termelőinek nagykövete. Párbeszédet folytat a közvéleménnyel és döntéshozókkal. Képviseli az ágazat érdekeit Magyarországon és az Unióban. Célja, hogy támogató, versenyképességet segítő környezet vegye körül a magyar édesipart. Kiáll a méltányos adózás, korrekt szabályozás, képzett munkaerő és színvonalas oktatás érdekében. Weboldal: http://www.hunbisco.hu/

 

Fotó: Nagy Gábor
Lap tetejére