RSS Feed

1946: a Bogár feltámadása

Mogyorósi Géza (Berlin) - 2020. 06. 28. 8:26:48 Nagyobb szöveg Kisebb szöveg Cikk küldése e-mailben Nyomtatóbarát változat

1946: a Bogár feltámadása

Ferdinand Porsche professzor már a 30-as évek derekán előrukkolt farmotoros novumával, melyet egy csehszlovák Tatra ihletett meg. A perecablakos, kétajtós autó akkoriban még KdF néven debütált. Adolf Hitler is kipróbálta: somolygott a bajúsza alatt az anyósülésen!

Működőképes veterán modellekből a 21. században sincs hiány! Persze a VW sztori nem '46-ban startolt, hanem már jóval a második világháború előtt. A zseniális konstruktőr, Ferdinand Porsche már a 30-as évek derekán előrukkolt farmotoros nóvumával, melyet egy csehszlovák Tatra ihletett meg. A perecablakos, letisztult formavilágú, kétajtós autó akkoriban még KdF (Kraft durch Freude = Erő öröm révén) néven került bemutatásra. A Führernek is tetszett: mosolygott az anyósülésen! Ám közbe szólt Adolf Hitler háborúja és a VW tömeggyártása csak a béke beköszönte után indulhatott el. 

Az NSZK-ban hamar megkedvelték a polgárok, az igénytelen Bogarat. Majd Nyugat-Európában és Skandináviában is megjelentek az utakon. Az 50-es években az USA-t is meghódította a wolfsburgi remekmű. Magyarországon főleg a 60-as, 70-es években volt kelendő a pénzes autósok körében a strapabíró nyugatnémet járgány. Európában a Volkswagen Golf megjelenésével csappant meg az igény a Käferre. Az öreg kontinensen '78-ban ért véget a modell gyártása. Mexikóban '92 nyarán született meg a 21 milliomodik Bogár. Az NSZK-ban 16.666 márkáért lehetett anno venni importált, 46 lovas, katalizátoros VW kedvencet. 2003-ban, túl a 21,5 milliós darabszámon aztán végleg lezárult a Käfer korszak. A retro Beetle sikere sohasem vetekedhetett Porsche (1875-1951) professzor ős-típusának legendájával.


Fotó: Várkonyi Olivér
Lap tetejére