RSS Feed

Átalakulóban a budapesti közlekedés

Berkes Orsolya - 2020. 06. 20. 13:00:58 Nagyobb szöveg Kisebb szöveg Cikk küldése e-mailben Nyomtatóbarát változat

Átalakulóban a budapesti közlekedés

A Budapest TE meg ÉN podcast műsorvezetői – Veress Dóra és Gellért Gábor – ezúttal a főváros közlekedéséről beszélgetnek Metál Zoltánnal, az Országos Taxis Szövetség elnökével és Halász Áronnal, a Magyar Kerékpárosklub elnökhelyettesével, szóvivőjével. Két sarkos vélemény ütközik egymással, cél a megoldás.

A taxisok szerint még ideiglenesen sem szabad rendeleteket hozni társadalmi egyeztetés nélkül – a biciklisek szerint viszont nincs más út, mint a bátor cselekvés.


 

A Budapest TE meg ÉN podcast műsorvezetői – Veress Dóra és Gellért Gábor – ezúttal a főváros közlekedéséről beszélgetnek Metál Zoltánnal, az Országos Taxis Szövetség elnökével és Halász Áronnal, a Magyar Kerékpárosklub elnökhelyettesével, szóvivőjével. Két sarkos vélemény ütközik egymással, cél a megoldás.


 

Budapest közlekedése változtatásokra szorul – ez tény. A belváros élhetetlen, fuldoklik a kipufogógőzben, a zajszint az esti órákban is igen magas. A változtatások azonban mindig fájdalmasan érintik a közlekedőket, kényelmetlenségeket okoznak, és olyan áldozatokat követelnek meg a közlekedőktől, amelyekről szívesen beszélgetünk, de nem szívesen hozzuk meg őket.

Budapesten – a pandémia miatti forgalomcsökkenést kihasználva – ideiglenesen új biciklisávokat hozott létre a Fővárosi Önkormányzat. Ráadásul ezeket fontos utakon tette, amelyeken eddig is mindennaposak voltak a több órán át tartó dugók.


 

Metál Zoltán szerint – bár igaz, hogy hangsúlyozták a változtatások ideiglenességét – a döntéseket társadalmi egyeztetés nélkül hozták meg.

A taxisok sok problémát látnak. Az Üllői út megoldásait például balesetveszélyesnek gondolják. A kihelyezett betontömbök már okoztak baleseteket.

Szerinte a biciklisávok helyett olyan buszsávokat kellene létrehozni, ahol a buszok mellett a kerékpárosok, motorosok, taxisok és segédmotorosok is közlekedhetnek.

Azt gondolja, hogy a kerékpárosok és a rendelet alkotói sok haragost szereztek az elmúlt hetekben.

Ingyenes P+R parkolók és kedvezményes, profi tömegközlekedés nélkül nem lehet változtatni.


 

Halász Áron szerint a képlet egyszerű: az emberek szeretnének eljutni A pontból B pontba, és ehhez a megfelelő közlekedési eszközt akarják kiválasztani. Eddig a kerékpározás lépéshátrányban volt. Ha ezen változtatunk, sokkal többen fogják a biciklit választani.

A Magyar Kerékpárosklub készített egy reprezentatív felmérést az országban. Eszerint az emberek 67 százalékának van arra lehetősége, hogy a kerékpár mellett döntsenek. Sokan azonban nem mernek elindulni, egyrészt az autóforgalom, másrészt az utak állapota miatt.


 

Az új biciklisávok kipróbálása szerinte előremutató döntés. Sok kerékpáros használja az utakat, de ez kevésbé látszik, hiszen a piros lámpánál álló 2-3 bicikli nem annyira impozáns látvány, mint ugyanannyi ott várakozó autó.

Eddig a körúton 2 sávban álltak az autók, most egy sávban állnak. Az emberek ugyanazt élik át, csak kevesebb autóval.


 

Podcast:
http://enbudapestem.hu/2020/06/auto-kontra-bicikli-atalakuloban-a-budapesti-kozlekedes/


 


 

További kérdések, melyekre választ kapunk a beszélgetésből:


 

Milyen állapotban van Budapest autóparkja?
Mi okozza a balesetek többségét?
Lehet-e valaha béke biciklista, autós és gyalogos között?
Hogyan lehetne jobban kihasználni Budapest garázsparkját?
Mennyire éri meg P+R parkolókat építeni?
Mennyi új B+R parkolót kéne építeni?
Milyen új szereplők jelentek meg az utakon?
Kötelezővé kell tenni a közlekedési alapismeretek tantárgyat, vagy sem?


Fotó: alapjarat.hu
Lap tetejére