RSS Feed

Tesláék nem tökölnek

Mogyorósi Géza - 2020. 06. 23. 8:00:03 Nagyobb szöveg Kisebb szöveg Cikk küldése e-mailben Nyomtatóbarát változat

Tesláék nem tökölnek

Júniusban megkezdődött a kelet-németországi Tesla járműgyár alapozása. Talán Önök is emlékeznek rá, hogy tavaly született döntés arról, hogy nem hazánkban, hanem a hajdani NDK tájain, Berlintől délkeletre épülhet meg a következő szűk másfél évben a világ legkorszerűbb, elektromos autókat termelő üzeme. A munkálatokat a koronavírus felbukkanása sem tudta lefékezni.

A tervet természetesen üdvözli Dietmar Woidke, Brandenburg tartomány szociáldemokrata kormányfője. Egyes polgárok, a környezetvédőkkel karöltve szkeptikusan fogadták a grüneheidei zöldmezős, amerikai beruházás hírét. A német főváros és a lengyel határ között kiszemelt 300 hektáros terület mintegy harmadát borította – állítólag rossz minőségű, részben fiatal – erdő. A múlt évi száraz kánikulában ott lett a lángok martaléka rengeteg fenyves és más fafajta. A Tesla gyár terve többek közt ezért korbácsolta fel a kedélyeket a Berlint körülölelő régióban. Már tüntetések is voltak 2020-ban. Pro és kontra. Ki a beszállítókkal együtt sok ezer embernek munkát adó jótevőt látja a dél-afrikai születésű (kanadai és amerikai állampolgársággal is rendelkező) 48 éves üzletemberben. Mások Elon Musk újabb blöffjének tartják, hogy éppen az EU legmotorizáltabb államában épüljön modern üzem. Ott, ahol nem csak a bérek erősek, hanem a szakszervezetek is. Pedig a magyar diplomaták ugyancsak édesgették a Kárpát-medencébe Musk urat, de a tőkés - ki tudja miért? - Angela Merkel ipari birodalmára voksolt hazánk helyett.

A brandenburg-grüneheidei program feszes. A legelső, tisztán akkumulátorral guruló Tesláknak már 2021 második félévében a szalonokba kellene kerülniük, miközben Németországban kevés az áramtöltő állomás, s szakember hiánnyal is küzd a legendás germán ipar. Woidke tartományi miniszterelnök derűlátását osztja viszont a nemzetközi börze. Persze a Mercedes, a BMW, az Audi mérnökei sem lazsálnak. Bár egyes becslések szerint a környezetbarát technológia területén legalább 3-4 esztendős lemaradást kell behozniuk és a japánok is előbb kaptak észbe, mint a németek. Noha a 19. században tőlük indult el az automobilizmus világhódító útjára.

A PayPal fizetőrendszer és a SpaceX magán-űrvállalkozás fiatalos, merész, milliárdos atyja, Elon Musk tavaly jelentette be váratlanul, hogy legújabb befektetése helyszíne Kelet-Németország lesz. Ott, ahol hajdan szovjet katonai bázisok tankjai szántották a mezőt idén megkezdődhetett az erdőírtással - és fásítással, betonozással - járó tereprendezés. A repterekkel, s jó úthálózattal rendelkező, Berlintől 35-40 kilométerre fekvő területen 2022-ben már fél millió elektromos Tesla készülhehet, főleg EU-s piacra. Ha az University of Pennsylvania hajdani diákjának álmai megvalósulnak, akkor a közép-európai „Gigafactory” a járműgyártás új főszereplőjévé léphet elő a kontinens szívében.

Fotó: -a-
Lap tetejére