RSS Feed

Európa négykeréken

Mogyorósi Géza - 2020. 06. 17. 8:00:16 Nagyobb szöveg Kisebb szöveg Cikk küldése e-mailben Nyomtatóbarát változat

Európa négykeréken

Az EU-ból kifaroló Nagy-Britanniában a Ford Fiesta a sztár. S a franciák anyagi helyzetéről is árulkodik, hogy náluk a Renault Clio a bajnok. A görögöknél meg havi félezer Toyota Yaris kerül frissen a szűk garázsokba, miközben (állitólag) SUV divat tombol! Helyzetkép a koronavírus tépázta európai járműfrontról.

A 80-as évek végén lettem a budapesti Autó-Motor nyugat-berlini tudósítója. Szabadfoglalkozású zsurnalisztaként aztán teszteltem nyolc hengeres Audit, szűk VW Corradot éppúgy, mint olyan elfelejtett tipusokat, mint az Opel Calibra és Vectra. Hasonló bőrüléses Saabbal is szagattam 160–nal, amilyenben túlélte Horn Gyula a '94-es balesetét. Az egy másik koronás korszak volt... De nem múltba révedni vágyom, hanem rávilágítani arra, hogy a 21. században is eltérő „a zemberek” négykerekű ideálja. Sokszor persze pénztárca függő, hiszen a franciák, portugálok nem biztos, hogy divatból választják a Renault Cliot, vagy az olaszok a Fiat Pandát!

Kár is lenne tagadni, hogy 2020 eddig eltelt időszakában – járvány terjedésével összefüggésben – megcsappant a kereslet az autók iránt. A nyár küszöbén azért már éledezik az üzleti élet! Míg Hollandiában és Norvégiában az új Teslák a legkelendőbbek, addig az NSZK-ban és Franciaországban a belföldi típusokat részesítik előnyben a vásárlók. Így vannak ezzel a Fiat rajongó itáliaiak és a ©koda mániás csehek is! A tulipánok földjén tavaly közel 30 ezer (nem olcsó!) Tesla Model3 talált gazdára: félekkor mennyiséggel lett szintén arany érmes a Norvég Királyságban ugyanez a tengerentúli elektromos autó. 

Európa más tájain a hagyományos benzines, illetve dízel modellek a kedvencek. Angela Merkel birodalmában noha 2020-ban megtorpant a járműszalonok forgalma, várhatóan így is kb. 3 millió új gépkocsit értékesítenek majd. (Tavaly még 3,6 milliós volt a kvóta!) Az elmúlt pár száz napban – sokadszor – a VW Golf volt a sztár. Melyből 204 ezer darabot adtak el a legutóbbi kereskedelmi évben. Németország keleti szomszédjainál a ©koda Octavia a bajnok. Így van ez a lengyeleknél, a cseheknél és az osztrákoknál is. Sőt Svájcban és Finnországban is. Mintha minőséget (el)várva spórólni akarnának a vevők! Németországban, már átlag 10-11 millió forintnyi eurót költenek új garázs kincsre az irigyelt németek: a kontinens más tájain, például Emanuel Macron birodalmában szerényebbek/szegényebbek a 7 millió forint alatti Renaultba, Citroënbe, Peugeotba huppanó polgárok, s Magyarországon is az olcsó új, vagy használt kocsit keresik a vevők. Ha nem tévedek!


Fotó: -a-
Lap tetejére