RSS Feed

Csillaghullás

Mogyorósi Géza - 2020. 02. 28. 8:00:08 Nagyobb szöveg Kisebb szöveg Cikk küldése e-mailben Nyomtatóbarát változat

Csillaghullás

Szerintem még Kecskeméten sem ismeri mindenki a Daimler AG új főnökének a nevét. Az 50 esztendős colos svéd menedzser, Ola Källenius tavaly májusban vette át a nemzetközi hírű konszern irányítását Németországban. Ott, ahol 2019-ben remek évet zártak a járműkereskedők. Világviszonylatban bő 2,3 millió csillag emblémás autó talált gazdára.

Olvasom, hogy az Angela Merkel kancellárnő vezette EU tagállamban összesen 3,6 millió vadiúj modellt helyeztek üzembe, s közel kétszer ennyi használt kocsi is gazdát cserélt Európa szívében.  A belföldi piac jó 15 százalékát a Volkswagen uralja. A francia kézbe került Opel márkáé az ezüst érem. Ám Merciből több kelt el odahaza! S itt kezdtem el csodálkozni - picit - , hogy Ola Källenius cégénél 10 ezer fős leépítést harangoztak be 2020 elején. A Berlinbe látogató magyar üzletembereket, turistákat az is meglepheti így tavasszal, hogy már egyre kevesebb a csillagos taxi, miközben rengeteg a bézs színű, szabadjelzéses hibrid Toyota. Abban az országban, ahol az automobilizmus egyik atyja, Gottlieb Daimler azzal a mottóval kezdett kocsikat tervezni, hogy „A legjobbat vagy semmit!” 

A „Das Beste oder nichts!” szlogen ma is jól cseng, ám feltünő, hogy a személyjármű fuvarozókon kívül rengeteg kormánytag és Bundestag képviselő is hűtlen lett az utóbbi esztendőkben a stuttgarti luxus márkához. Míg német diktátorok és demokraták Hitlertől Adenaueren át Kohl kancellárig élvezték a Mercedes-Benzek eleganciáját és komfortját, addig napjainkban Merkel asszony jobbára – győri motorral szerelt – páncélozott Audival suhan. S mit hoz a jövő? A német járműgyártás helyzete a magyar ipar számára sem lehet közömbös!

A külhoni biznisz prognózisát illetően óvatos vagyok, ám 2020-ban is várhatóan 3-4 millió új gépkocsit helyeznek majd üzembe az NSZK-ban. Jobb hónapokban 300 ezer darabos forgalom is előfordul az EU legnépesebb tagállamának szalonjaiban. De a környezetvédőket aggasztja, hogy a tavaly frissen vásárolt autók harmada a SUV kategóriából került ki. Míg a benzines modellek továbbra is divatosak Angela Merkel birodalmában, a dízeleket már kevésbé kedvelik a németek, s az elektromos/hibrid típusokból sem sok fogyott eddig. A belföldi piacot ma is a Volkswagen uralja. A francia kézbe került Opel márkáé az ezüst érem és tartósan dobogós a Mercedes is. 2019-ben 667 ezer új VW-t, s 339 ezer Mercit értékesítettek az NSZK-ban. A határon túlon, Kínától az USA-ig ennek persze többszörösét. Mégis úgy vélem, hogy Källenius úr rosszabb időkre számít, ha típusokat és álláshelyeket töröl, s még nem pörgette fel a benzines és dízel kedvencek alternatív változatainak termelését. Ráadásul már a magyar sajtó is arról cikkezik 2020-ban, hogy „még több Mercedest hívhatnak vissza a dízelbotrány miatt, hatalmas büntetésre számíthat a Daimler...” Zörög a motor és a haraszt!

Fotó: -a-
Lap tetejére