A Premierről vagy Eszenyiről?

Mix Online - A Premierről vagy Eszenyiről? - Nyomtatható változat

főoldal - Vélemény
Regös István | 2019. 04. 07. 8:00:00
A Premierről vagy Eszenyiről? John Cassavetes színdarabíró és Martin Čičvák rendező igazán ismerheti a színházat, mert azt a belső hangulatot civil képtelen reprodukálni, amit a Vígszínházban a szerencsés nézők láthattak. Nagyon nem szeretem azt a szokást, ami nálunk meghonosodott, hogy jó esetben egy színházi előadásról a bemutató napján vagy utána egy-két nappal, a felkent kritikusok ezt-azt írnak.
Azután, ha nincs a darabban botrány, politikai vagy erkölcsi, vagy mittudomén, milyen, már el is fordulnak az előadástól, vívja meg a saját csatáját egyedül, ha úgy tetszik, médiatámogatás nélkül egy olyan világban, amelyben tízszer annyit kell teljesítenie egy színháznak, mint egy dögunalmas, lapos, zagyva tévésorozatnak ahhoz, hogy felhívja magára a figyelmet. 

A színház magasabb rendű

A Vígszínház nem tartozik a beijedős színházak közé, felveszi a kesztyűt, és ahogy mondani szokás a színházi világban, a Magasságos segítségével rendszeresen meghódítja a közönséget, amely jószerivel ünneplő ruhában látogatja az előadásokat. Ahhoz, hogy elérjenek egy nagy nézőszámot, új és új előadásokat kell bemutatniuk, ami egyszer fantasztikus dolog, mivel a világirodalom sok remekműve színpadra kerülhet így. Kérdezzünk meg egy színházigazgatót, mekkora költségvetést kell ahhoz biztosítania, hogy legalább némi díszlet, kösztüm is kerüljön a színpadra! És akkor jön ez a John Cassavetes, ír egy Premier című darabot, egy Martin Čičvák pedig meg is rendezi. A darab főszereplője egy színházi igazgatónő, egy sztárszínész egy személyben, és mindezt abban a színházban játsszák, amelyben a sztárrendező és sztárszínész nem más, mint a színház igazgatója.

Eszenyi Enikő és Hevér Gábor

Igazán blikkfangos cím

Már maga a cím is blikkfangos: Premier. A néző, aki jegyet váltott, azt mondja otthon: „Gyere anya, megyünk a Premierre!” Ő visszakérdez: „Mi lesz az előadás címe?” A válasz pedig egyszerű: „Már mondtam: Premier!” Tehát a Premiernek lesz premierje és ez már önmagában olyan vibráló, miként az egész előadás. A színház a Premier című darab szereposztását is tartalmazó színes ismertetőben így ír az előadásról és csinál kedvet minden színházszeretőnek: „A világon mindenki azt akarja, hogy szeressék. Éhezünk a szeretetre. Az egész világ, mindenki. Húsz évesen nem ismertem lehetetlent. Nem titkoltam az érzéseimet, kitárulkoztam a világ előtt, és a világ kitárulkozott előttem. És átölelt. A darab színészei Eszenyi Enikő, Hegedűs D. Géza, Hevér Gábor, Börcsök Enikő, Seress Zoltán, Balázsovits Edit, Orosz Ákos, Szilágyi Csenge, Király Dániel, Hullan Zsuzsa, Gados Béla, Egri Márta, Márkus Luca, Rábaközi Gergő, Stohl Luca, Viszt Attila nagy izgalommal készülnek az új bemutatóra. A próbák során szenvedélyesen keresik, kutatják, nem csak szerepeik, hanem életük igazságait is. A sztár, ez esetben Eszenyi Enikő, kíméletlenül néz szembe életkorával, múló fiatalságával, küzdelmek árán, de megtalálja a színdarabban, szerepében önmaga igazát, hogy a premier estéjén eljátszhassa és bebizonyíthassa a nézőknek, hogy mindig van remény!”

Hegedűs D. Géza és Balázsovits Edit

Jutalomjáték

Bocsánatot kérek minden remek színésztől, aki megküzd a darabbal, elfogadja a mondanivalóját és alázatosan szolgálja az előadást, de a Premier főhőse mindenki fölött áll, a szöveg szerint is. Olyan hatalmas lehetőség, olyan jutalomjáték kínálta szerep jut a Myrtle Gordont játszó Eszenyi Enikőnek, amiről sokan csak álmodni mernek. Kevesen tudják, hogy milyen hihetetlen képesség kell, különösen az ő esetében, egyszerre több síkon megjelenni a színpadon. Tökéletesen hozza a lassan fáradó, öregedő, inkább rémült, mint agresszív sztárszínészt. A darab szerint eljátssza a színház igazgatóját is, mindezt úgy, hogy egy másik síkon érezzük, hogy szinte pontosan megjeleníti azokat az érzéseket, amelyeket színészként, színházigazgató-rendezőként nap mint nap átél. Szinte milliméterre kimért pálya ez, könnyen le lehet róla csúszni, szerintem nem kis félelmet, elfojtott rémületet elevenít meg a tekintetével úgy játszó színésznő, hogy rabul ejti a teljes nézőteret. Olykor szánjuk, máskor irigyeljük, de reméljük, hogy kifejezi az egyik legcsodálatosabb emberi érzést, a vágyott szeretetet, a szeretni tudást, a szeretetadás képességét. Furcsa ez a színházi világ, de aki egyszer megkóstolta, az tudja, hogy örökre rabul ejtette önmagát. Az igazi művészet, amihez Eszenyi Enikő remekül ért az, hogy pillanatonként képes egyik szerepkörből átlépni a másikba és teszi mindezt hitelesen. Képes megóvni a szerepet a túlzásoktól, de ugyanakkor tudjuk, hogy a színpad mindig felnagyít és ha nem vigyázunk, maga alá temet. 

Börcsök Enikő és Seress Zoltán

Hosszú életet a Premiernek!

Megfigyeltem, hogy a kritikusok, az amatőr színházról írók óvakodnak a jelzőktől. Pedig a színház önmaga egyetlen nagy jelző, hatalmas kérdőjel, amire gyakran nincs válasz. Akkor most kérem idefigyelni! Eszenyi Enikő Színészkirálynő, tessék ezt tudomásul venni! Ha végignézzük eddigi varázslatait, el sem hisszük, hogy ez a filigrán, kortalan színésznő hogyan képes öreget, kislányt, vagy éppen férfit alakítani a Vígszínház színpadán. Azt mondom, lehet velem vitatkozni: szerintem minden perc, amit nem a színpadon tölt el, vagy a rendezői félhomályban, kárba veszett idő, az Úristen színésznek teremtette, csak mellévarázsolt egy akaratos, kőkemény személyiséget. A Premier előadása Eszenyi nagydíjas darabja. Már leírtam, mégis megismétlem. Minden színész és mindenki, aki részt vett a darab színrevitelében, felsőfokon teljesített! Bár itt minden Eszenyi Enikő Myrtle-jéről szólt, nélkülük nem lett volna előadás. Hegedűs D. Géza, Börcsök Enikő, Balázsovits Edit, Egri Márta egy-egy kabinetalakítása nélkül talán én sem tudtam volna most összeírni ennyi jót a Premierről. Helyre téve néhány fanyalgót, akik éppen azt nem tanulták meg a darabból, amiről szól, hogy a szeretet mindent képes legyőzni.

Eszenyi Enikő és Hevér Gábor


Felhasznált fotók: Vígszínház, Dömölky Dániel