Vennél-e tőle használt autót?

Mix Online - Vennél-e tőle használt autót? - Nyomtatható változat

főoldal - Vélemény
Dalia László | 2019. 01. 20. 8:00:16
Vennél-e tőle használt autót? A politikában gyakran hangzik el manapság is az a költői kérdés, hogy "vennél-e tőle használt autót?" Mármint, hogy vakon megbízol-e abban a politikusban, hiszen régi autót vásárolni bizalmi kérdés, s a kereskedőnek ilyenkor felértékelődik a szerepe. Állítólag ezt a kérdést is amerikaiak találták ki, akiknél nemcsak a demokráciának vannak nagy hagyományai, de a marketing is ott a legerősebb.
A politikusok mára rendesen leszerepeltek, s mióta Finkelstein és társai gyártják a kampány szlogeneket és találják ki az ellenséget, ez már-már természetes. Talán nem tévedek, ha a magyar politikusok nem sok használt autót tudnának eladni, miközben maga az autó-biznisz virágzik. Autó nélkül manapság már nehéz közlekedni, ugyanakkor a hazai átlagkeresetekből nem nagyon telik új autóra, így a használt autókat úgy hozzák be külföldről, mint a cukrot, s a magyar polgár kénytelen hinni, ha nem akar gyalog járni. Márpedig a csibészség nagy méretekeben dívik, a kilométeróra visszatekeréstől az eltitkolt hibákig.

Furcsamód manapság itthon a politikusok és az autókereskedők összejátszanak. Hiába született ugyanis több szakmai javaslat az autós szervezetektől, hogy ne lehessen bűntelenül 15-20 éves, környezetszennyező kocsikat importálni, mind a kukába került, Ahogy tudom, az utolsó biztató igéretet Lázár Jánostól kapták, de ahogy őt a miniszterelnök kiebrudalta a Miniszterelnökségről, ez a praktikus javaslat is tova tűnt. Hogy aztán a kormány miért sunnyog, amikor 20-30 magyar város rendszeresen szenved a szmogos levegőtől, s az ottani polgárok 5-10 évvel rövidebb élnek, mert a tüdejük nem bírja a terhelést, ez talány. 

Bizonyára jó üzlet olcsón behozni 200 ezer kilométert futott autókat és aztán jó áron eladni, egyébiránt nem nagyon volna kínálat a piacon, hiszen a válság utáni években eladott 100-100 ezer autóból nem is lehet. Az import tehát nem lenne haszontalan dolog, ha azok nem volnának idősebbek 8-10 évesnél. A többi se kéne letiltani, csak jól megvámolni, s azt befizetni a környezetvédelmi alapba. Ámbár, amikor a német városokból már elkezdték kitltani a diezeleket, akkor a tiltás sem volna ördögtől való. A nagyon régi autókkal egyébként maguk a vevők sem járnak jól, hiszen azokat félillegálisan, magánimportban hozzák be, tehát semmiféle garancia sincs, ha néhány hét vagy hónap múlva nagyjavításra vagy drága alkatrészcserére szorulnak.