RSS Feed

Fogyókúrák - mert megérdemled

kd - 2008. 10. 16. 12:44:22 Nagyobb szöveg Kisebb szöveg Cikk küldése e-mailben Nyomtatóbarát változat

Fogyókúrák - mert megérdemled

Soma ugyan a túlsúlyos nők társadalmi értékelésének harcosa, aki fennen hirdeti a kövér nők önelfogadásának ezoterikus szépségeit is, valóságos sikere azonban elég kevés - igazából alig haladja meg a szőrös láb apostolainak eredményeit. Ráadásul az anorexia korántsem népbetegség, ellentétben a túlsúllyal és következményeivel. Dietare necesse est - mondhatnák a mai kis és nagy női csukák.

Jól meg kell azonban fontolniuk, melyik felel meg leginkább az állapotunknak és az igényeinknek.

Akciódiéták

Jellemzőjük, hogy rövid idő alatt nagy eredményt ígérnek - valamennyit általában fogyni is lehet ezekkel a módszerekkel. Az így leadott súly azonban az esetek túlnyomó részében a befejezés után nyomban visszajön. Azoknak lehet hasznos, akik csak 2-3 kiló túlsúllyal rendelkeznek, vagy valamilyen eseményen különlegesen jó formában szeretnének megjelenni. Tény viszont, hogy ezt az eredményt egy-két hét alatt némi odafigyeléssel, a nassolás visszafogásával, a késői étkezések mellőzésével is el lehet érni, ráadásul tartósabban.

Monodiéták

Az egyféle élelmiszerre alapozott kúrák tipikusan akciódiéták - hosszan nem is lehet, de nem is tanácsos csinálni őket. Ilyenkor az ember csupán egyféle ételt fogyaszt, és becslésem szerint nagyjából mindegy, melyiket, mert a fogyókúra hatásmechanizmusa egyrészt arra épül, hogy a gyomor egyfélét gyorsabban emészt, mint többfélét, másrész pedig arra, hogy egyféle ételből kevesebbet fogyasztunk. És tényleg, ki is enne egy héten át anyu főztjével azonos intenzitással például káposztalevest!

A legdivatosabb monodiéták között szerepel a citrom, a grapefruit, az alma és a tojásdiéta is. Közös bennük, hogy csodaszerként tálalják őket - a grapefruit zsírbontó, az alma tápanyag- és pektindús stb. - ugyanakkor híveik sem ajánlják alkalmazásukat hosszú távon, épp az egyoldalú táplálkozás árnyoldalaira való tekintettel.

Summa summárum, ha nem férünk bele az egyetlen estélyi ruhánkba a megfelelő alkalom előtt, ezzel a módszerrel lefogyhatunk 1-2 nap alatt 1-2 kilót - hisz ha egész nap is esszük az almát, nehezen képzelhető el, hogy ugyanannyi kalória kerüljön a szervezetünkbe, mint a rántotthús-sültkrumpli kombóval. Ha azonban van másik estélyink, vegyük inkább azt fel!

Léböjt

A legendája szerint a léböjt alatt a gyomor pihen, a szervezet pedig úgymond méregtelenít. Én ugyan nem pontosan értem, milyen méregről lehet itt szó, tekintetve hogy aki alkalmazza, nyilvánvalóan él; mindamellett biztos, hogy ilyen módon is lehet fogyni; feltéve természetesen, hogy nem sütőtöklét iszunk hektoliterszám. Más kérdés, hogy a szilárd táplálkozásra való visszatérés után mennyire marad tartós a fogyás. Orvosi ellenőrzés nélkül egy hétnél tovább a legelvetemültebb hívei sem tanácsolják ezt a módszert, én maximum 1-2 napig csinálnám, de akkor is többféle anyaggal, például délelőtt gyümölcs, délután zöldséglével. Igazából nem világos, mennyivel jobb a léböjt - már a méregmítosztól eltekintve - mint gyümölcsöt és zöldséget enni. Arra is ügyeljünk, hogy a gyümölcsök és némely zöldség, pl sárgarépa vagy az említett sütőtök cukortartalma nem elhanyagolható, különösen, hogy léformában úgy csúszik le a torkunkon 1 kiló alma, mint a huzat.

Életmódszerű diéták

Ezek több szempontból is előnyösebbek, mint az akciódiéták. A lényegük, hogy módosítják a teljes étrendet - legendájuk szerint ha egyszer megszoktuk őket, a további alkalmazás nem kerül már erőfeszítésbe. A biztos, hogy ezek a módszerek tartóssá és kellőn lassúvá teszik a fogyást, hiszen nem egészséges fél kilónál sokkal többet fogyni hetente. Ugyanakkor cserében örökre le kell mondanunk bizonyos ételekről vagy ételtársításokról. További hátulütőjük, hogy valamit folyamatosan számon kell tartani... legyen az kalória, ételtípus, vagy más mutató.

Kalóriaszámlálás

A legegyszerűbb és legvitathatatlanabb a kalóriaszámláló diéta: az a kalória, amit nem eszünk meg, biztos nem hizlal. Pár hét után az ember valószínűleg számolás nélkül is helyesen saccolja meg az egyes ételek kalóriatartalmát, az első időszakban azonban húzós lehet a folyamatos mérés és számolás. Egyszerűsíthetjük a módszert úgy is, hogy az általunk gyakran fogyasztott fogások kalóriaszámát feljegyezzük, de úgy is, hogy valamilyen kalóriaszámláló szoftvert, például a FitDay-t használjuk. Sajnos magyar verziójuk nincsen - így elég kreatívan kell alkalmaznunk a programot, hogy mondjuk egy átlagos lecsó vagy paprikáskrumpli kalóriaértékét kiszámoljunk, semmilyen probléma nincs ellenben a shepperd's pie-jal.

Szétválasztó diéták

E diéták őse a Hay-féle diéta, amelyet a 20. század elején Howard Hay amerikai orvos fejlesztett ki. Alapját az általa megfogalmazott, úgynevezett kémiai emésztési szabályok alkotják – ezek szerint a gyomor egyszerre képtelen fehérjét és szénhidrátot emészteni. Hay szerint ennek következménye a szervezet elsavasodása, amely szerinte majdnem minden civilizációs betegségért felelős. Ezért ő a fehérje- ill. szénhidráttartalmú ételek külön-külön történő bevitelét ajánlja, ami az ő rendszerében azt jelenti, hogy ebédre fehérjét, vacsorára szénhidrátot kell enni. A Hay-féle rendszer az előzménye például a testkontroll-diétának és a 90 napos diétának is, de a legtöbb életmódszerű diéta alkalmazza valamilyen elemét.

A testkontrollnál el kell hagyni a finomított cukrot és lisztet, illetve a tejtermékeket, és a három élelmiszer-típust napszakonként lehet fogyasztani, sőt további előírásokat is tartalmaz, például, hogy csak reggel, éhgyomorra szabad gyümölcsöt enni.
A 90 napos diétában az élelmiszer-típusok folyamatosan naponta váltják egymást, tehát egyik nap csak gyümölcsöt, másik nap csak fehérjét szabad enni. Ez a diéta egy további hétköznapilag nehezen értelmezhető típust is felvesz, szétválasztja ugyanis a szénhidrátokat és az úgynevezett keményítőket.

Glikémiás indexre épülő diéták
Ez a diéta is megkülönbözteti a fehérjéket, a zsírokat és a szénhidrátokat, de az elméleti alapja orvosiasabb - a cukorbetegség kutatásakor fejlesztették ki.
A glikémiás index megmutatja, hogy egy adott élelmiszer szénhidrátjai - a glükózhoz képest - milyen tempóban szívódnak fel a szervezetben. (A glükóz glikémiás indexe 100 %, a 70-nél nagyobb érték magas, az 56-69 közé eső közepes, míg az 55 vagy annál kisebb érték alacsonynak számít). Minél finomítottabb, minél rostszegényebb egy élelmiszer, annál magasabb a GI értéke. A magas glikémiás indexszel rendelkező ételek gyorsan megemelik a vércukrot, és utánuk gyorsabban következik be az éhség, az alacsony glikémiás indexszű élelmiszerek viszont épp fordítva - lassabban szívódnak fel, és később követi őket éhségérzet.
A nagyon magas GI-indexű ételeket ebben a diétában tiltottak, és különféle, a felszívódást lassító ételtársítások pedig kifejezetten ajánlottak. A legtöbb ilyen diéta konkrét alapanyagokat és mennyiségeket előíró recepteket is kínál, és szabályozza is az adagok méretével a kalóriabevitelt.

Ezoterikus ötletek

Mminden sikeres diéta tartalmaz ezoterikus mozzanatokat: egyszerű, jól érthető metaforákra épülő, gyenge biológiai - esetleg mindösszesen nyelvi - háttérrel rendelkező koncepciót, vagy ha mást nem, hát vezérelvvé tett részigazságokat, amelyek mindent elsöprő relevanciáját hiányosan bizonyítják. Némely diétában azonban több van ebből a komponensből. Ha azonban a betartásukhoz megfelelően erős hitet tudnak kiváltani, és ha az étrend maga kalóriaszegény, akár még az olyan ezoterikus vagy csodaszeres diétáktól is fogyni is lehet, mint a vércsoport-diéta, az almaecet, vagy az úgynevezett lúgosító zöld por...


Bármelyik formát válasszuk is, mindig tudnunk kell, hogy a szervezetünk működése bizonyos mértékig egyéni, és ezzel semmilyen diétaguru nem tud számolni. Nekünk kell odafigyelnünk szervezetünk jelzéseire, és nekünk kell kialakítani a számunkra optimális módszert, legyen szó fogyásról vagy szintentartásról.


Fotó: x
Lap tetejére
ニューバランス ニューバランス 574 ニューバランス 576 ニューバランス 996 ニューバランス 1400 ナイキ スニーカー ロレックス 買取 ティンバーランド ブーツ