RSS Feed

Pink Friday

Csontos Tibor - 2019. 11. 25. 8:00:34 Nagyobb szöveg Kisebb szöveg Cikk küldése e-mailben Nyomtatóbarát változat

Pink Friday

Vajh' egyszer a műanyag ünnepé avanzsált negédesen rózsaszín Valentin Nap péntekre esne, a kereskedők azonmód Pink Friday-t kiáltanának és extra raktárkészlettel indítanák a nagy vásárlási hajrát. Remélve, hogy azért februárra már csak összeszedik magukat anyagilag az év végére anyagilag kiüresedett vásárlók. Addig is itt van nekünk a Black Friday, azaz a Fekete Péntek, extra raktárkészletekkel, nagy vásárlási hajrával, az év akcióival, meg minden ilyesmivel.

Azon nem csodálkoztam, hogy a tegezős áruházban már október végén elkezdtek villódzni a karácsonyi fények, azon viszont alaposan meglepődtem, hogy az őshonos hángerien plázában még nem tűntek fel a zenélő jegesmedvék. Csoda, hogy a klímaváltozás miatt olvadó jégtáblák miatt még van kedvük dalolgatni. A vásárlók pénzének bezsebeléséért mindent. Helyettük itt vannak a Black Friday-re emlékeztető reklámok, plakátok, e-mailek, amelyek már a karácsonyt megelőző őrült vásárlási láz első jelei. Az egyik bank már azt is közzétette, hogy legutóbb a kártyás ügyfeleik közül mennyien mennyit költöttek és hogy elsősorban a kedvezménnyel kínált szórakoztató elektronikára vetették rá magukat. Egyszóval elkezdődött a karácsonyi neurózis, csak bírjuk idegekkel, s persze, pénztárcával, bankkártyával. 

Ezúttal is mindenről Amerika tehet. Az Egyesült Államokban ugyanis a hálaadás csütörtöki napját követő pénteken már elkezdődött a karácsonyi nagybevásárlás és az ezzel járó hatalmas forgalom és közlekedési dugók miatt a philadelphiai rendőrök ezt a napot Black Friday-nak keresztelték át. A kifejezés idővel átszivárgott a kereskedelembe és menthetetlenül azonossá vált a karácsonyi vásárlási őrület beindulásával. A nagy csali pedig az volt, hogy az üzletek a nap huszonnégy órájában nyitva tartottak, zuhantatták az árakat, még a tévében is benne volt, hogy a népek ott táboroztak az áruházak bejáratánál, hogy nyitáskor elsőként rohanják meg a pultokat, hogy azután mint turis ruhabála mennyiségű cuccal hosszú, tömött sorokban várakozzanak a pénztárak előtt. Majd ez a Black Friday az Újvilágból az óceánon átszivárgott a Régivilágba, s persze, elérte a magyar határokat is. S a Perzsa-öböl partján húzódó Dubait is: ott Yellow Fridayt, azaz Sárga Pénteket hirdettek,mint az év legnagyobb vásárlási akcióját, nyilván a sivatagi homok színe miatt. 

A Black Friday nem más, mint a karácsonyi vásárlási tömegpszichózis jól kitalált ízfokozója. Vásárlási szenvedéllyel fűtött nap, pompás eufemizmus a karácsony hangulatát tönkre vágó fogyasztási, vásárlási, pénzköltési őrületre. Azért ne dőljünk be ennek a kereskedelmi trükknek sem. Az egyik reprezentatív felmérés szerint a magyarok több mint a fele véli úgy, hogy a kereskedők ilyenkor sokszor megtévesztik a vásárlókat és abban is biztos, hogy a Fekete Péntek nem más, mint a felesleges kiadások dzsungele. Sűrű és áthatolhatatlan dzsungele. Csak hát a divat lett a Black Friday, menő dolog tülekedve fekete péntekezni. Ám, ha úgy gondoljuk, lehet nekije bedőlni. 


Fotó: -a-
Lap tetejére
ニューバランス ニューバランス 574 ニューバランス 576 ニューバランス 996 ニューバランス 1400 ナイキ スニーカー ロレックス 買取 ティンバーランド ブーツ