RSS Feed

Kétütemű szerelem

Mogyorósi Géza (Berlin) - 2019. 07. 19. 17:48:56 Nagyobb szöveg Kisebb szöveg Cikk küldése e-mailben Nyomtatóbarát változat

 Kétütemű szerelem

Olvasom, hogy 1,5 tonnás lesz a Honda friss, elektromos kisautója. A nehézsúlyú (környezetbarát?) újszülöttnél lényegesen könnyebb volt a keletnémet Trabant, melyet a 30 éve leomló berlini fal sem tudott elpusztítani.

Igaz a két német állam eggyé olvadása (1990) után fokozatosan eltűntek az utcákról a kelet-európai autótípusok. De most hipp-hopp megint – a tavasztól őszig tartó idegenforgalmi szezonban – lépten-nyomon Trabantokba botlik az ember a berlini Múzeum-sziget környékén. Főleg a nyugati turistákat csábítja, hogy egy-két órára számukra egzotikus, kétütemű „papír Jaguar”-ok kormányát tekergetve fedezzék fel maguknak a city-t. Az üde színekben pompázó, részben kabrióvá skalpolt Trabi-szafarihoz akár sofőrt is kap a nagyvárosi dzsungelvándor. Kacagás garantálva!

A motorizált diktatúra diszkrét varázsát kipufogógázban tesztelő vendégek persze (vélhetően) nem is tudják, hogy a „fénykorában” hivatali Volgával, majd Volvoval, Citroënnel furikázó – negyedszázada Chilében elhunyt – Erich Honecker  megmosolygott NDK-jában futott (ezer lakosra kivetítve) a legtöbb személygépkocsi. Már hogy a tobbi KGST tagállammal összevetve. Na ja, nekik volt autóiparuk. Nem is akármilyen – elég felidézni a tarka „Made in DDR” modellpalettát!

A tehetősek Wartburgra, a szerényebb jövedelműek Trabantra várhattak 10-15 évet. Az igazi nagymenők – lásd. a nyugatnémet típusoktól irtózó Honecker elvtársat – külföldi gyártmányokkal robogtak. De hagyjuk a különcöket, vessünk inkább egy pillantást a hajdan hazánk útjait is meghódító, kisebbik endékás legendára, a Trabira, mely lám-lám még biznisz lehetőséget is rejteget 2019-ben! Például megnyújtott karosszériás, három tengelyes verzióban... Az ezredforduló táján olyan érzése volt az embernek Lipcsétől Rostockig, mintha az én ifjúkori, (tűzpiros, vászontetős!) olasz 500-as Fiatomnak és a hat évtizede piacra dobott zseniális brit Mininek vetélytársat jelentő (?) keletnémet kiskocsit is maga alá temette volna a  '89 novemberében leomlott berlini fal… Nos 1993-ban még 900 ezer ilyen modell gurult a germán utakon. Napjainkban 30 ezer körül van a H-rendszámos (historikus) Trabi oldtimerek száma az EU legnépesebb tagállamában.

Fotó: -a-
Lap tetejére
ニューバランス ニューバランス 574 ニューバランス 576 ニューバランス 996 ニューバランス 1400 ナイキ スニーカー ロレックス 買取 ティンバーランド ブーツ