RSS Feed

Békebeli Renault típusok

Mogyorósi Géza (Berlin) - 2019. 07. 08. 8:13:47 Nagyobb szöveg Kisebb szöveg Cikk küldése e-mailben Nyomtatóbarát változat

Békebeli Renault típusok

A második világháború után kevés új kocsi gurult Európa útjain. Ám az 50-es évektől mind több nyugati polgár és cég engedhette meg magának a négykerekűek luxusát. Az NSZK-ban a VW Bogár hódított, míg Franciaországban a Peugeot és a Renault volt a sztár.

Emlékezetes, hogy 1951-ben a négyajtós Renault Frégate limuzin bemutatkozása dobogtatta meg a franciák szívét. Az 56 és 80 lovas verzióban piacra dobott – oldalról régi Wartburgos világú – szép modell 200 ezer példányban talált gazdára. ’56-tól a bájos Renault Dauphine és annak vadított változatai csábították a szalonokba az embereket. S hogyan ajánlotta anno az Autó-Motor című szaklap reklámja a magyar publikumnak a gömbölyded járgányt? „A világon a legelső a gazdaságosság terén: Dauphine – 4 ülőhely, 4 ajtó, 30 LE, 115 km/ó sebesség, 850 cm³, három szinkronizált sebességgel, fogyasztása 100 km-ként 5,9 liter”. Hm. Megfontolandó!

Igazi áttörést 1961 hozott: befejeződött a 4 CV sikerszéria termelése és debütált az utód, a legendás R 4-es modell. A kombi formavilágú kisautóból 1992-ig 8 millió példányt értékesítettek: egyes vélemények szerint a kasszasikerben a jól eltalált öt ajtós fazonon túl némi szerepe volt a magyar származású - 113 esztendeje született - Victor Vasarely-nek is. Az op-art atyja tervezte a Renault-ok emblémáját, mely aztán ott virított a rallis-erényekkel büszkélkedő R 8-asokon, R 10-eseken - az idővel Daciává románosodott - R 12-esen éppúgy, mint az 1965-től 1979-ig gyártott lenyűgöző R 16-os, majd a fürge R 5-ös” hűtőrácsán”.  A 80-as évek a krízis jegyében telt: csökkent az érdeklődés a francia kocsik iránt, nem utolsó sorban a japán járgány dömping miatt.




Fotó: -a-
Lap tetejére
ニューバランス ニューバランス 574 ニューバランス 576 ニューバランス 996 ニューバランス 1400 ナイキ スニーカー ロレックス 買取 ティンバーランド ブーツ