RSS Feed

A pápa és az anyósok

Csontos Tibor - 2019. 05. 20. 8:00:46 Nagyobb szöveg Kisebb szöveg Cikk küldése e-mailben Nyomtatóbarát változat

A pápa és az anyósok

Miért akartál pápa lenni? - kérdezi egy kisfiú a Ferenc pápa - Egy hiteles ember című dokumentumfilmben a címszereplőtől. Nem akartam, mert aki pápa akar lenni, az nem szereti önmagát - érkezett a válasz a hat éve megválasztott egyházfőtől. Mindenesetre Wim Wenders rendhagyó pápai mozijából az is kiderül, hogy ez a hiteles ember miért lehetett mégis pápa, akit a világ első számú politikusaként is emlegetnek, aki elsőként érkezett az amerikai földrészről és aki elsőként választotta a Ferenc nevet.

Berlin felett az ég. Ez a címe Wim Wenders egyik legismertebb filmjének, mely cím parafrázisát kölcsönözve írhatnánk, hogy A Vatikán felett az ég, amennyiben persze arról készített volna filmet, ami a pápát körül veszi. A Ferenc pápa - Egy hiteles ember című produkciói azonban arról szól, amit a pápa igyekszik "körül venni". A szegénységet, a migrációt, a környezetvédelmet, a klímaváltozást, a Föld kizsákmányolását, a papi pedofíliát, a társadalmi és gazdasági egyenlőtlenséget, a vallást, az életet és a halált, a felelősséget önmagunkért, a családért, a világért, a politikát. Ez utóbbival kapcsolatban megjegyzi, hogy a politikát a korrupció uralja, az igazság veszélyeztetett faj lett, a hatalom akarása pedig nem old meg semmit, hosszú távon a hatalom ezzel a saját társadalmában tesz kárt. 

A filmben a legkülönbözőbb helyszíneken tűnik fel Ferenc pápa: a tájfun sújtotta Fülöp-szigeteken, az ENSZ-ben, közép-afrikai köztársaságban, börtönben, egy leszboszi menekülttáborban, Jeruzsálemben, Auschwitzban. E filmjelenetek közben Wenders kamerája előtt mondja el monológjait, amelyek kinyilatkoztatásnak tűnnek, mivel a nézők némi csalódására nem kérdezz-felelek zajlik a fentebb említett, nagyon is időszerű témákkal kapcsolatban. Miként a Ferenc pápa személyéről, egyházfőségéről szóló, a katolikus egyházon belüli és világi viták is kimaradtak ebből a dokumentumfilmből. Az nyilván egy másik film témája lehetne, mint ahogyan mozgóképes életrajzot sem kapunk. 

"Cserébe" beleláthatunk egy hiteles és gondolkodó ember gondolkodásának zugaiba. Annak az embernek az intellektuális régióiba, akinek bevallottan nincs más fegyvere a szavakon kívül. De hát - és ezt kérdezi ő is - mit érnek a szavak napjainkban? Vagy mit érnek az embereket egymástól elválasztó kerítések, ahelyett, hogy az őket összekötő hidakat építenénk?  Mert a falak építése semmilyen megoldást nem jelent. Azt mondja Ferenc pápa a filmben (is), hogy a migránsokat emberszámba kell venni és meg kell hallgatni a történeteiket és meg kell teremteni nekik a lehetőséget egy másik életre. Oly sok dolgunk van, amiket együtt kellene megtennünk - jegyzi meg.

A katolikus egyházfő - és erről is nagyon sok esik a filmben - Assisi Szent Ferenc örökségéhez tér vissza. Ahhoz a Szent Ferenchez, akinek a szavai az ember szívét érintik meg és akit a fül apostolának nevez, aki életstílussá tette mások meghallgatását. Ferenc pápa szerint napjainkra elveszítettük a meghallgatás képességét, mert nem figyelünk a másik mondandójára. A ferences szellőket hozó Ferenc pápa ebben a filmben sokat emlegeti a szegénységet, úgy véli, hogy korunk a szegénységről szól, arról, hogy a nyolcmilliárd emberből egymilliárd éhezik, arról, hogy a gazdagság nyolcvan százaléka húsz százalék kezében van. Emlékeztet arra, hogy az evangélium középpontjában is a szegénység áll, miközben az egyházon belül is vannak, akik engednek a pénz kísértésének. Hiába hirdetnek kereszténységet ott, ahol a gazdagok saját evangéliuma kerül a középpontba, 

S persze, itt is szót kér a papi pedofília, amit Ferenc pápa "súlyos problémának" nevez, megjegyezve, hogy "Az Úr testét árulja el az a pap, aki ilyet tesz. A fiatalok bíznak benne, s ahelyett, hogy a szentségbe vezetné, bántalmazza őket. Aki ilyet tesz, el kell távolítani a papságból." Különös akusztikát ad ennek a néhány mondatnak a papi pedofíliáról készült lengyel film, amely ezekben a napokban keltett vihart a többségében katolikus országban. 

Az először a 2018-as Cannes-i Nemzetközi Filmfesztiválon bemutatott pápafilm gyönyörű, olykor páratlan felvételekkel vetít hátteret Ferenc testközelbe hozott személyiségéhez érzelmeihez, gondolataihoz, köszönhetően a Vatikáni Televízió alkalmanként exkluzív archív felvételeinek. Ez az emlékezetes képkockákkal zsúfolt film nem nélkülözi a humort sem. Köztudott, hogy Ferenc pápa száműzte a pápai luxust, erre utal az a narrátori szöveg, amely arról szól, hogy megszoktuk a nagy amerikai limuzinok látványát, erre begördül ez a Mr. Bean-kocsi a pápával... Vagy ott a filmben az a pápai beszély, melyben Ferenc a családról szólva megemlíti: "Adódhatnak családi veszekedések, néha még tányérok is repülnek és akkor az anyósokról még egy szót sem ejtettem..."







Fotó: regi.katolikus.hu
Lap tetejére
ニューバランス ニューバランス 574 ニューバランス 576 ニューバランス 996 ニューバランス 1400 ナイキ スニーカー ロレックス 買取 ティンバーランド ブーツ