RSS Feed

Klasszikus kocsik a Ku'dammon

Mogyorósi Géza - 2019. 05. 18. 8:00:23 Nagyobb szöveg Kisebb szöveg Cikk küldése e-mailben Nyomtatóbarát változat

  Klasszikus kocsik a Ku'dammon

Nyugat-Berlin legendás sugárútja május 18-án, 19-én ismét múltszázadi járművekkel népesül be. Az ingyenes bámészkodást bűfék teszik élvezetesebbé. Benzin szag vegyül majd a sült kolbász illatával azon a hétvégén.

Szép hagyományai vannak a legnépesebb német városban az autókiállításoknak. Ám a Classic Days Berlin picit kilóg a sorból. Egyrészt, mert nem fedett helyen szervezik meg, hanem a Ku'dammon. Másrészt nem kell belépődíjat fizetni azért, hogy gyönyörködhessünk az 1900 és 1990 között gyártott modellekben. A legtöbbet persze az oldtimereket fotózzák, filmezik majd kicsik és nagyok. A véres 20. század első feléből viszonylag kevés két-,három-, négykerekű úszta meg a bombázásokat, elkobzásokat, pláne, hogy a régi járgányokat a rozsda és a szú (később CCCP) is imádta. A 30-as évekbeli Opel Kadett gyártósora például 1945 után a Szovjetunióba került kárpótlásként, hogy ott aztán Moszkvics emblémával szülessen egy „vadonatúj” típus...

S akkor a múltból röppenjünk a jelenbe! A 83 millió lakosú Németországban 2019-ben már 47 millió személygépkocsit tartanak nyilván. A tulajok 34 százaléka hölgy. Az autók közel kétharmada belföldi márka. Hagyományosan a Volkswagen a sztár. Amióta 1946-ban elkészült a brit zónában az ezredik VW Bogár persze sokat változott a divat, de Ferdinand Porsche professzor – Tatra ihletésű – farmotoros Käfere ma is sokak szerelme. Angela Merkel motorizált, jóléti birodalmában nem mellesleg már 9,5 év a járműpark átlag életkora. A dízelek nem igen kelendők, s a benzinesekért sem tolonganak a németek. Kivárnak.

A gépkocsipark tulajdonosainak közel harmada elmúlt hatvan éves – s mivel a jogosítvány egy életre szól, a 80 feletti nénik, bácsik sem búcsúznak el a volántól. Jó, jó időnként beletolatnak egy üzlet vitrinjébe, avagy a forgalommal szemben suhannak a sztrádán. Ám összességében alig okoznak több balesetet a veteránok, mint a kezdő fiatalok. Az ő soraikban meglepő 21. századi trend, hogy már nem akar mindenki vezetői engedélyt szerezni az érettségi bizonyítványa, diplomája mellé. Ennek örvendenek a környezetvédők, míg a legendás - hazánkhoz ezer szállal kötődő - német járműipar illetékesei a hibrid és elektromos modellek fejlesztését ímmel-ámmal támogatják. Ja, és az üzemanyagadó szépen gazdagítja az államkasszát. Így nem csoda, hogy a berlini nagykoalíció főleg szóban (elméletben) óvja a környezetet, míg gyakorlatban a „Made in/by Germany” termékek exportjából söpör be milliárdokat.

S visszakanyarodva a Kurfürstendamm benzingőzös, hétvégi bulijához: a fentnevezett, két alternatív technikával (hibrid és elektromos) 2019-ben kevesebb, mint 400 ezer kocsi gurul a germán utakon. Szóval a pöfögő veterán és youngtimer típusok továbbra is népszerűbbek Közép-Európában, mint az - egyelőre túl drága - „zöld” modellek.

Fotó: -a-
Lap tetejére
ニューバランス ニューバランス 574 ニューバランス 576 ニューバランス 996 ニューバランス 1400 ナイキ スニーカー ロレックス 買取 ティンバーランド ブーツ