RSS Feed

Táplálkozás és Hidratáció Hét március 11-17.

Tüske Gabriella - 2019. 03. 08. 17:00:36 Nagyobb szöveg Kisebb szöveg Cikk küldése e-mailben Nyomtatóbarát változat

Táplálkozás és Hidratáció Hét március 11-17.

Nyolc éve rendezik meg a nemzetközi Táplálkozás és Hidratáció Hetét, amelynek célja, hogy felhívja a figyelmet a megfelelő táplálkozás és folyadékfogyasztás fontosságára a hétköznapok mellett az egészségügyben és a szociális ellátásban is.

Világszerte számos ország, köztük helyi, valamint európai és nemzetközi szervezet vesz részt a programban. Az idén a március 11-17-e közé eső kezdeményezést hazánkban immár ötödik alkalommal a Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége népszerűsíti. Ezen a héten napi rendszerességgel rengeteg hasznos tippel jelentkezik facebook oldalán a szakmai szervezet. 

Táplálkozással kapcsolatos szakszerű segítséget dietetikusoktól kérj!
A kiegyensúlyozott táplálkozásban nincsenek tiltott élelmiszerek vagy ételek, csak a mennyiségekre kell odafigyelni! Hibás és veszélyes egyetlen tényezőre leszűkíteni például a túlzott súlygyarapodás okait, hiszen a táplálkozás egy rendkívül összetett folyamat, amelynek diplomás táplálkozástudományi szakemberei a dietetikusok. Aki tehát személyre szabott értendet szeretne magának kialakítani, forduljon hozzájuk, mert ők tudnak ebben szakszerű segítséget nyújtani, legyen szó fogyókúráról, vagy valamilyen speciális étrendről. Bár a lakosság többsége (61%) tudja, hogy mivel foglalkoznak, mégis csak 21% kér tőlük tanácsot, többnyire akkor, ha már kialakult valamilyen betegsége, amelynek kezelése diétát is igényel. Sajnos Magyarországon egyelőre még nem hódít a preventív szemlélet, annak ellenére sem, hogy a dietetikusok javaslatait az emberek hitelesnek, közérthetőnek és szakszerűnek találják.

A naponta elfogyasztott élelmiszerek felét zöldségek és gyümölcsök tegyék ki!
A zöldségek és gyümölcsök napi rendszerességgel történő fogyasztása többoldalúan támogatja egészségünket, hiszen értékes rostokat, vitaminokat, ásványi anyagokat és vizet tartalmaznak. Fontos tanács, hogy naponta legalább 4 adag zöldséget és gyümölcsöt fogyasszunk el, ebből legalább egyet nyersen. Az MDOSZ által 2018-ban végzett felmérés szerint viszont a hazai lakosságnak mindössze 5%-a tartja be ezt a táplálkozási ajánlást. A dietetikusok arra is felhívják a figyelmet, hogy vásárláskor lehetőleg a helyi és a szezonális fajtákat válasszuk, illetve kíméletesen készítsük el a zöldségeket, főzelékféléket, gyümölcsöket. 

Igyál meg napi nyolc pohár innivalót!
Az egészséges táplálkozás fontos eleme a megfelelő folyadékbevitel. Naponta 8 pohár (1,5-2,5 dl/pohár) innivaló elfogyasztása ajánlott, amely kb. 1,5-2 liter víznek felel meg és az ételek nedvességtartalmával együtt biztosítja a szervezet 2-2,5 literes napi vízigényét. Lényeges, hogy a 8 pohár ital nagy része, vagyis legalább 5 pohár, ivóvíz legyen.  Az MDOSZ legutóbbi felmérése szerint a hazai felnőtt lakosság kb. 40 százaléka fogyaszt a szükségesnél kevesebb folyadékot naponta. Ez ezért baj, mert már az enyhe fokú kiszáradás is rontja a fizikai és szellemi teljesítményt, valamint a koncentrációt, továbbá hosszú távon súlyos egészségügyi következményekkel, pl. vesekövesség, gyakoribb húgyúti fertőzések, idős embereknél keringési panaszok kialakulásával jár. Szükséges tudatosan is odafigyelni a megfelelő napi folyadékbevitelre, különösen a gyerekek és idősek esetében, akik hajlamosak elfeledkezni erről. Természetesen azt is észben kell tartani, hogy az ajánlott mennyiség megemelkedik nagy melegben, vagy sportoláskor és nehéz fizikai munka végzésekor.

Fotó: -a-
Lap tetejére
ニューバランス ニューバランス 574 ニューバランス 576 ニューバランス 996 ニューバランス 1400 ナイキ スニーカー ロレックス 買取 ティンバーランド ブーツ