RSS Feed

Marton nem akar hallgatni

Csontos Tibor - 2019. 02. 17. 8:00:33 Nagyobb szöveg Kisebb szöveg Cikk küldése e-mailben Nyomtatóbarát változat

Marton nem akar hallgatni

Akármi is történt, csak idő kérdése volt, hogy mikor rendezhet újra a két éve többszörösen is szexuális zaklatással megvádolt Marton László, akinek szerződését éppen e vádak miatt volt kénytelen felbontani a Vígszínház. Miközben a körúti teátrum műsoron tartja a Marton által színre vitt A Pál utcai fiúkat és Hegedűs D. Gézával a Hallgatni akartam című monodrámát. Utóbbit a Veszprémi Petőfi Színházban is megrendezte, s Marton már a következő premieren is túl van, ugyanott állította színpadra a Tartuffe-öt. Sokaknak talán nem tetszhetett a rehabilitálás számba menő gesztust.

Miként mások viszont mindent elfelejtve és megbocsátva a rendezőnek is tapsolhattak a Márai Sándort idéző monodráma után, s ugyanígy, mindent elfeledve és megbocsátva fejezték ki tetszésüket február nyolcadikán este Moliére Tartuffe-jének premierje után is a szereplőknek és a rendező Marton Lászlónak a veszprémi teátrum nézőterén. Akinek persze máig ellenérzése van a Kossuth-díjas színházi rendező zaklatói múltjával szemben, nyilván bojkottálta a premiert. Olyan néző is ott lehetett, aki  morális tartását legyőzve mégis megnézte az előadást, nem csupán a rendezés keltette kíváncsiságból, hanem amiatt is, hogy a tapsrendben felfedez-e majd valamit Marton László arcvonásain. Az újabb veszprémi premieren talán többeknek eszébe sem jutott a színésznőnek a neve, aki évtizedekkel a történtek után elindította a Marton-lavinát és aki már külföldre költözött és onnan fejezte ki értetlenkedését Marton ismételt rendezéseivel kapcsolatban. 

Oberfrank Pál veszprémi direktornak - ő is szerepelt egykori színművészetis osztályfőnökének Tartuffe-jében - a morálisan is kiebrudalt rendező meghívásával kapcsolatban tett nyilatkozata nem keveseknél verte ki a biztosítékot, a fehér sálas politikusnők ezzel kapcsolatos közleménye is felháborodásról tanúskodik. Íme, a veszprémi színi igazgató magyarázata: " Ahogyan egyre előrébb haladunk a próbafolyamatban és együtt dolgozunk az előadáson, még inkább megerősödik bennem az érzés, hogy minden szempontból jó döntést hoztam, és emberileg is azt gondolom, hogy nem tehettünk másképp. Az internet világa, a mai durvuló hangnem sok embert ránt le felelőtlenül a pokolba, bárki bárkit kíméletlenül tönkre tehet, ezért fokozott a felelősségünk abban is, hogy megtaláljuk a másikat, kezet nyújtsunk, és fölemeljük egymást. Mindenki hordoz sebeket, és mindnyájan Isten gyermekei vagyunk. Ezt nem szabad figyelmen kívül hagyni."

Egyetértünk-e vagy sem a színi direktor döntésével, mellyel alkalmat kínál a kitűnő színházi rendezőnek, bizonyos, hogy ezzel nyerő pozícióba hozta a színházát és annak nézőközönségét. Hiszen mondhatja, hogy nem született még ítélet Marton szexuális zaklatásaival kapcsolatban Ez itt nem Hollywood, ahol már íródik a filmproducer Harvey Weinstein piszkos zaklatási ügyeiről szóló fekete vígjáték, amit júniusban mutatnak be  Londonban John Malkovich főszereplésével. Itt az a sztori, hogy egy-egy újbóli rendezés megbocsáttatja-e a nézővel a történteket. Itt az a sztori, hogy képes-e egy nem végigvitt, csupán a nyílt és többek általi vádaskodás szintjén maradt történet semmissé tenni egy életművet. Oberfrank Pál válaszát tudjuk. Minden másról a nézők döntenek. És Veszprémben döntöttek. Ők is egyetértettek Bóta Gábor színikritikussal, aki szerint a történtek ellenére sem lehet semmissé tenni egy életművet. 

Talán a történethez tartozik az is, hogy a botrány kirobbanása idején Marton László Ibsen A vadkacsa című színművének színpadra állítására készült a Pesti Színházban. A hiszterizált légkörben azonban lenyesték a vadkacsa szárnyait és száműzték a rendező színházának műsortervéből, amit felettébb sajnáltam. Mindazzal együtt,  ami megtörtént, de azt is, hogy A vadkacsa premierje ugyanúgy áldozatává vált az eseményeknek. Színházba járó társaságban jegyezte meg valaki, mily merész és persze, kockázatos válasza lett volna a Vígszínháznak és talán a rendezőnek - utóbbinak túl a bocsánatkérésén, amit többen is tartottak igazi bocsánatkérésnek - is ez az előadás. Azzal együtt, milyen légkörben kellett volna próbálniuk a színészeknek és mi történhetett volna a premieren, vagy éppen annak előtte. Hiszen a darab éppen arról is szól, ami körülvesz bennünket, és arról is, hogyan boldogítanak hazugságok, és miként lesznek áldozatai az igazság kiderítésének. 

Nehéz darabnak tartják A vadkacsát, miként a kínpadra vonszolt Marton László írja Összpróba című életrajzi kötetében, amit a vele történtek ellenére ajánlok elolvasásra. Élünk egymás mellett olykor a legszemélyesebb mondandó nélkül, belehazudunk a másik szemébe, elfogadjuk egymás hazugságait és amikor az igazságok sokszor a legváratlanabb pillanatokban, mindenféle előzmény nélkül napvilágra kerülnek, megtörténhet a tragédia. Olykor a legteljesebb erkölcsi megsemmisülést hozva, egy addig kitüntetett élet összes alkotását földig rombolva. Itt kell most citálni Arthur Millert, aki a múltban elkövetett bűnös cselekedetek következményeinek kibontásában tartotta nagy mesternek Ibsent. Aki azt is kutatja a múlt bűneiben, miként befolyásolják, torzítják el a jelent. Hogyan lesz a holnap a tegnapok zsákmánya. 



Fotó: artnews.hu
Lap tetejére
ニューバランス ニューバランス 574 ニューバランス 576 ニューバランス 996 ニューバランス 1400 ナイキ スニーカー ロレックス 買取 ティンバーランド ブーツ